Wiedźmin 3 mody – by gra wyglądała jak z E3

Aktualizacja: 5 czerwca b.r. Wiedźmin 3, w wersji na PC, doczekał się kolejnej łatki, oznaczonej numerkiem 1.05. Jest to patch ważny, gdyż poprawia naprawdę sporą ilość różnych błędów. Najważniejsza jednak zmiana, z punktu widzenia tego artykułu jest taka, że zwiększono wydajność gry oraz, co ważniejsze, kolorystykę. Na chwilę obecną, zmiany wprowadzane przez SweetFxa przestają mieć większy sens. Nie dość, że mają odwrotny skutek od zamierzonego, to jeszcze wpływają negatywnie na wydajność gry. Być może w przyszłości fani stworzą jeszcze jakieś nowe poprawki wyglądu gry, ale na ten moment zalecam usunąć SweetFxa i wgrać sam plik ‚user.setting’. Ponownie udostępniony przez Maciomaniaka (dzięki raz jeszcze!). Changelog i link do plików, jak zwykle, możecie znaleźć na końcu tego artykułu.

Wiedźmin 3, to obecnie najładniej wyglądający „erpeg”, z otwartym światem, jaki powstał, co do tego nie mam żadnych wątpliwości. Zapewne wielu z Was zgodzi się ze mną w tej kwestii, ale jak to zwykle bywa w naszym cudownym, growym światku, są też osoby, które w nowym Wiedźminie hejtują grafikę na potęgę. Gdzieś tam w „internetach” wyczytałem, że niby jakiś trailer z 2013 roku, prezentował lepszy poziom wizualizacji niż obecny build gry. No dobra… nie mnie oceniać, bo najzwyczajniej w świecie, nie widziałem tego trailera i nie mam zamiaru sprawdzać. Dodam tylko, że takie zwiastuny są, jakby nie patrzeć, formą reklamy. Co to oznacza? Ano nic innego jak to, iż mają po prostu zachęcić potencjalnych klientów do zakupu. Czasem ktoś się daje „nabrać”, czasem nie. Inna sprawa, że materiały tego typu, zazwyczaj nie pokazują faktycznego stanu produktu, tylko tzw. „Target”, do którego dążą programiści. Takie sytuacje powtarzają się, w zasadzie od początku powstania i rozwoju mediów, nie tylko w tej branży, a ludzie wciąż i wciąż, raz za razem, dają się na nie nabierać. Widać ktoś tu nie uczy się na błędach. Oczywiście CDP Red, też nie jest tutaj całkiem bez winy. Jak to mówią: prawda zawsze leży gdzieś po środku. W każdym razie, to już temat na zupełnie inny artykuł.

Fakty pozostają takie, że REDzi wyszli z tego zamieszania obronną ręką. Ba! Śmiem twierdzić, że jeszcze długo nie zobaczymy gry RPG z otwartym światem, z taką jakością oprawy wizualnej i tak cudownie wykreowanymi obszarami. Fajnie. Tylko po co taki wstęp i dlaczego piszę tylko o oprawie, a nie tworzę kolejnej recenzji z jedyną słuszną oceną 10/10? Odpowiedź oficjalna: jeszcze nie ukończyłem gry. Odpowiedź nieoficjalna: chciałem zwrócić uwagę osób, które „fapują” do każdego pojedynczego piksela w każdej nowej grze, a zamiast siąść i czerpać z nich przyjemność, sprawdzają nerwowo jakimś programem lub w Internecie, czy aby na pewno jest te stałe 30/60fps. Wszystko wyjaśnione, więc przejdźmy zatem do merritum tego wpisu.

Na końcu tego wpisu, zamieściliśmy najświeższy set modyfikacji graficznych do Wiedźmina 3. Pliki będą aktualizowane – najnowszy update z 28.05.2015

Jak zapewne już się domyślacie, modyfikacje powoli zaczynają trafiać, także do Wiedźmina 3. W przeciągu tygodnia od premiery, polska produkcja dostała pierwsze małe modyfikacje, które np. zwiększają „limit udźwigu” Geralta, zmieniają ilość zdobywanego doświadczenia, czy też ilość posiadanych pieniędzy przez kupców, a nawet pogodę. Zainteresowani powinni sprawdzić stronę internetową: nexusmods.com/witcher3, gdzie pojawiają się najnowsze modyfikacje do gry. Niby pierdoły, niby tylko ciekawostki, które niejednokrotnie może uznać – nawet – za oszustwa, ale jest to wyraźny sygnał, że z biegiem czasu, Wiedźmin 3 zyska wiele, mniej lub bardziej udanych modyfikacji. Z pewnością nie będzie to poziom Skyrima, czy innych gier Bethesdy, ale można śmiało założyć, iż fani jeszcze czymś nas zaskoczą i to nie jeden raz – miejmy taką nadzieję.

wiedzmin 3 sweetfx mod 2

Pamiętajcie, że grafiki nie pokazują w 100% zaprezentowanych i opisywanych zmian

Ostatnio prawdziwą „gwiazdą Internetu”,  jeżeli chodzi o mody do Wiedźmina 3, jest mod poprawiający oprawę graficzną. Tak, zgadliście, to dobrze znany w środowisku moderskim SweetFX, który na prosty, chłopski rozum poprawia tylko, albo i aż, oświetlenie. Niewielka, zdawałoby się, modyfikacja potrafi w znaczący sposób uprzyjemnić odbiór wizualny gry. Zmianie ulega między innymi kolorystyka. Przesadnie ciepłe barwy, jakie zastosowali ludzie z CDP Red, można w bardzo prosty sposób zamienić na neutralne bądź zimne, wybierając jeden z wielu udostępnionych przez fanów tzw. „presetów” ustawień. Mnie osobiście, w Wiedźminie 3, bardzo drażni/ł ten nasycony czerwienią i pomarańczą ekran, podczas wschodu i zachodu słońca. Nie zrozumcie mnie źle, takie ustawienia też mają swój urok, ale ja jednak wolę stonowane, bardziej „życiowe” (lub jak kto woli – realistyczne) klimaty. Poza tym, moim zdaniem, taki dobór barw nijak nie pasuje do całkiem poważnych przygód Geralta. Tak jak wspominałem, niby pierdółka, można powiedzieć lekka kosmetyka, a odbiór gry całkiem inny. Polecam sprawdzić, któryś z tych ‚presetów’ na stronie: sfx.thelazy.net. Gwarantuję, że nie będziecie chcieli wracać do podstawowego wyglądu gry, po zastosowaniu SweetFXa. Dodam też, że modyfikacja ta, nie ma żadnego wpływu na wydajność gry. Mi osobiście najbardziej przypadł do gustu „Project Reality v.1.6” autora Exodus. W każdym razie, każdy powinien znaleźć tutaj coś dla siebie. Zachęcam posprawdzać więcej niż jedno z tych gotowych ustawień. Instrukcje instalacji, zawarte są w zasadzie w opisie każdego z nich. Nie jest to nic trudnego, wystarczy skopiować kilka plików, do odpowiedniego folderu z grą.

wiedzmin 3 sweetfx mod 3

SweetFX, jest na tyle uniwersalny, iż dostępny jest zazwyczaj dla każdej nowej gry – żeby daleko nie szukać, ostatnio np. do GTA V. Innymi słowy, jest to dość powszechna modyfikacja. A co jeśli „pobawić się” w indywidualne modyfikowanie Wiedźmina 3, takie które da efekt tylko w nim? Ostatnio miałem przyjemność rozmawiać, na forum PSX Extreme, z użytkownikiem Maciomaniak (którego serdecznie pozdrawiam), od którego dowiedziałem się kilku bardzo ciekawych rzeczy. Maciomaniak, wraz z użytkownikami forum pclab.pl, odkryli że gra ma wiele ukrytych ustawień, które zapewne z wielu różnych przyczyn nie pojawiły się w ostatecznej wersji gry. Przykładowo, znalezione zostały specjalne ustawienia oświetlenia – zaawansowany HDR z „efektem ludzkiego oka” – wchodząc do budynku obraz staje się ciemniejszy, a przy wychodzeniu, na kilka sekund zostajemy oślepieni światłem. Mało tego, oświetlenie na otwartej przestrzeni może być również generowane w zupełnie inny sposób(!), zależnie od położenia źródła światła np. słońca. Oprócz tego jest też mnóstwo innych mniejszych lub większych, ukrytych opcji Wiedźmina 3. Oczywiście nikt, w normalny sposób nie ma do nich dostępu – jest to swoista ukryta furtka, dla pasjonatów i moderów. Dla przykładu: możemy poprawić jakość cieni, odległość rysowania horyzonu, jakość oraz liczbę generowanych obiektów na ekranie (w jednym momencie), można także zmodyfikować kamerę, FOV, ustawienia HUDa (np. dla perspektywy 21:9) czy też poprawić teselację wody itp. itd. Możliwości jest naprawdę sporo.

Takich i innych tweaków jest znacznie, znacznie więcej, a co za tym idzie, Wiedźmin 3 na komputery osobiste, będzie z biegiem czasu wyglądał coraz to lepiej. Samo CDP Red również dokłada od siebie kolejne cegiełki, o czym świadczą już wydane patche 1.03 i 1.04 na PC, które oprócz wprowadzenia nowych opcji, ustawień graficznych, poprawiają jakość oprawy w samej grze.  Tak więc, pewnikiem jest, że Wiedźmin 3 będzie z każdym mijającym dniem, czy tygodniem, coraz ładniejszy. Dodam również, że konsolowe wersje gry, w niedalekiej przyszłości, także powinny na tym skorzystać i zostać uprawnione od strony graficznej. Tutaj wszystko będzie już zależało od wielkiego talentu studia CDP Red.

wiedzmin 3 sweetfx mod 1

Jak więc można wywnioskować, po przeczytaniu moich wypocin, Wiedźmin 3 ma jeszcze spore szanse by stać się dużo lepszą grą i to nie tylko pod względem jakości oprawy (planowane są przecież 2 obszerne dodatki). Oczywiście wersja pecetowa stoi tutaj na znacznie lepszej pozycji, dzięki wspominanym fanowskim modyfikacjom. Nie znaczy to, że konsole zostaną na lodzie. CDP Red z pewnością zadba o to żeby tak się nie stało. Downgrade grafiki powiadacie? Jak dobrze pójdzie to niedługo fani powinni uporać sobie z tym, nieco przerysowanym problemem (skutkami optymalizacji). Ja tymczasem wracam polować na potwory.

Pod linkiem: TUTAJ, znajdziecie najnowszy set ustawień od Maciomaniaka (dzięki za pozwolenie na udostępnienie!) w wersji roboczej oraz pliki SweetFX.
*Miejsce wrzucenia SweetFX – The Witcher 3 Wild Hunt/bin/x64
*Miejsce wrzucenia user.settings – Dokumenty/The Witcher3/
*Pamiętaj aby na pliku „user.setting” kliknąć prawy przycisk myszy i zaznaczyć opcję „tylko do odczytu” – w innym wypadku nie będzie aktywny!
*Pamiętajcie o zrobieniu kopii pliku „user.setting”!

Screeny z artykułu nie dotyczą modyfikacji Maciomaniaka! Nowsze wersje modyfikacji bedą stale udostępniane!

Changelog od Maciomaniaka:

– poprawiono framerate,
– zmieniono nieco cienie,
– poprawiono płynność przy ruszaniu myszką,
– zmieniono filtrowanie tekstur,
– Cut-scenki działają szybciej.

– SweetFX poprawiający wygładzanie krawędzi i nieznacznie wydajność
– drobne korekty w pliku konfiguracyjnym: poprawa jakości tekstur, cieni i trawy
– zwiększenie zasięgu widzenia + więcej krwi

– Kolejna wersja pliku konfiguracyjnego, a w nim znacząco poprawiona jakość i ostrość tekstur, szczególnie roślinności. Odrobinę poprawiłem zakres rysowania i dodałem więcej krwi.
– Wyeliminowano problem z zacinaniem się gry zainstalowanej na HDD (na SSD nie było problemów)

– poprawiłem zasięg i obszar rysowania trawy
– poprawiłem różnorodność trawy
– poprawiłem jej gęstość i ilość
– poprawiłem geometrię wody, oraz jej teselację i zachowanie, kiedy Geralt pływa czy chodzi po brzegu
– poprawiłem jakość tekstur – wyostrzyłem je, odnalazłem wpis zwiększający ich jakość i uwypuklający mip-mapping – tekstury są mniej płaskie, więcej na nich detali
– poprawiłem krew i jej ilość, także na ciałach przeciwników widać jej więcej, poza tym leci więcej juchy po odcięciu głowy
– Udało mi się poprawić jakość cieni, ich liczbę, dorzuciłem też ich większą szczegółowość
– Trawa i rośliny lepiej reagują na ruch Geralta
– Jest więcej źródeł światła, dodałem zaawansowane procesy oświetleniowe, które ze wschodem i zachodem słońca implementują efekt ludzkiego oka – widok rozjaśnia się nieznacznie po przejściu do cienia, czy też po spojrzeniu najpierw na słońce, później na ścieżkę – ogólnie oświetlenie wygląda zdecydowanie lepiej
– Lepsze są także efekty podczas opadów deszczu
– Zwiększyłem zasięg i obszar rysowania tekstur i postaci
– Poprawiłem też nieznacznie wygląd tekstur mapy
– Zwiększyłem liczbę klatek na sekundę po zastosowaniu wszystkich powyższych modyfikacji – gra chodzi szybciej w wyniku dodaniu niektórych wpisów do pliku konfiguracyjnego i próbuję ustalić, które są za to odpowiedzialne
– Na tym nie koniec, bo nadal próbuję dotrzeć do jeszcze większej ilości wpisów – choćby tych odpowiedzialnych za zachowanie drzew.

Podobno największe wrażenie, ustawienia robią na wyspie Skellige – miłego testowania!