Po przerwie… wreszcie jest! Kolejna część historii Metal Gear Solid. W artykule zawarłem opis jednej z najbardziej niedocenionych, pod względem fabularnym, części serii – Metal Gear Solid Portable Ops. Pierwotnie gra została wydana na konsolę przenośną Sony, PlayStation Portable (PSP) i do dziś jest punktem spornym, w dyskusjach o grach i fabule cyklu. W każdym razie – Portable Ops, jak najbardziej należy do kanonu serii i już za chwilę zanurzymy się w jej historii. Warto zaznaczyć, że fabularnie jest to jedna z lepszych części! Dodajmy do tego genialny OST już tylko sterowanie na PSP może was odstraszyć od Portable Ops. Nie przeciągając dłużej wstępu, zapraszam do lektury.

Fabuła Metal Gear Solid: Portable Ops

Fabulaserii mgs czesc 3 logo

Opowieść zawarta w Metal Gear Solid: Portable Ops, rozpoczyna się sześć lat po wydarzeniach z Snake Eater. Bazując na wykradzionych przez Ocelota, planach Granina, Stany Zjednoczone rozpoczynają projekt budowania własnego Metal Geara. Podczas testów broni, dochodzi do incydentu, w którym Metal Gear zostaje skradziony przez jednego z członków FOX Unit, oddelegowanego by chronić ładunek. Ze względu na przynależność złodzieja do organizacji, Big Boss oraz Major Zero zostają oskarżeni o zdradę – Zero przejmuje Pentagon, a Big Boss… jakimś cudem zostaje porwany i osadzony w więzieniu pod dowództwem Cunninghama (specjalista od przesłuchań) w San Hieronymo (Kolumbia). Dziwnym trafem, Metal Gear również znajduje się w Kolumbii.

Tak, wygląda zarys tła fabularnego, nowej historii, osadzonej w sadze, stworzonej przez Hideo Kojimę. Metal Gear Solid: Portable Ops ma to do siebie, że w kilku miejscach mocno „zgrzyta” z faktami poznanymi w pozostałych częściach cyklu. Jednak, postaram się opisać wszystko tak, by nie robić większego zamieszania i przedstawić wszystko, w możliwie spójny sposób. Aha, dalszy opis może robić wrażenie, szytej grubymi nićmi intrygi, jednak niech was to nie przerazi – taki urok streszczeń.

Władza i pieniądze

Jak już wiemy, Big Boss został osadzony w więzieniu San Hieronymo, gdzie przesłuchiwany jest przez – kolejnego – byłego członka FOX Unit, Cunninghama. Oczywiście wspomniany jegomość jest tylko pionkiem, a za całą tą szopką stoi Gene (znany również jako Viper), którego marzeniem jest stworzenie niezależnej grupy paramilitarnej, poza kontrolą jakiegokolwiek rządu. Gene jest również przekonany, że Big Boss wie gdzie znajduje się brakująca połowa Spuścizny Filozofów i to z tego też powodu, Big Boss znajduje się w „więzieniu”.

Mimo patowej sytuacji widać światełko w tunelu, Big Boss spotyka Roya Campbella, ostatniego z ocalałych żołnierzy oddziału Zielonych Beretów, który zabezpieczał Metal Geara. W krótce po tym, Big Boss ucieka z celi i nawiązuje kontakt radiowy z starymi przyjaciółmi – Para Medic oraz Sigint. Gdy sytuacja się stabilizuje, Big Boss uwalnia z celi Roya i razem postanawiają przeciwstawić się planom Gene. W międzyczasie panowie planują uwolnić, a raczej przejąć żołnierzy Gene i stworzyć własną, niezależną armię lojalnych żołnierzy.

Piękne idee i marzenia

Podczas kolejnych etapów misji, Big Boss spotyka Elisę (lekarkę), następną, byłą członkinię FOX Unit, która również stara się przeciwstawić planom swojego dowódcy. Pojawia się problem zastraszania bronią nuklearną. W rozmowie z Big Bossem, Elisa opowiada również o Urszuli, swojej siostrze bliźniaczce. W wyniku napromieniowania, siostry posiadają moc telekinezy, którą obie posiadają. Jakby tego było mało, Elisa opiekuje się również „Idealnym żołnierzem”, który jest efektem projektu, zapoczątkowanego przez CIA i Filozofów. Null, bo o nim mowa, jest kompletnie wypranym z emocji i wspomnień człowiekiem, którego jedynym celem jest zakończenie przydzielonej mu misji – w tym wypadku eliminacja Big Bossa.

MGS PO

W międzyczasie, Big Boss nawiązuje kontakt radiowy z tajemniczym Prividyenie, który dostarczył mu wielu potwierdzonych informacji, odnośnie Metal Geara. Następnie nasz bohater, spotyka na swoje drodze starego przyjaciela, którego – myśląc, że nie żyje –  kiedyś pozostawił na polu walki w Wietnamie. Mowa o Pythonie, cudownie ocalonym i wyszkolonym przez CIA… w celu „zabezpieczania” (przygotowania) możliwości zdrady przez Big Bossa. Po walce pomiędzy starymi znajomymi, Python postanawia przyłączyć się do, rosnącej w siłę, armii Big Bossa.

Znajomi na dobre i złe

W trakcie kolejnej misji, Big Boss spotyka na swojej drodze Nulla, który przypomina mu dawnego towarzysza broni. Podczas walki, Big Boss stara się przypomnieć Nullowi kim tak naprawdę jest, jednak niespodziewanie pojawia się Cunningham, który kolejny raz pojmuje Big Bossa w niewolę.

Podczas zatrzymania i kolejnego przesłuchania, Gene wyjaśnia, że jest powiązany, a raczej kontynuuje eksperymentalny projekt rządu Stanów Zjednoczonych, o kryptonimie: „Następca”. Celem projektu było stworzenie doskonałego przywódcy, zdolnego do prowadzenia wojny i jednoczenia sobie ludzi. Gene twierdzi również, iż jego pierwotnym zadaniem była kradzież Metal Geara i dostarczenie go do Związku Radzieckiego. Wszystko tylko po to, by przedłużyć trwanie Zimnej Wojny i utrzymać równowagę sił. Jednak cała intryga ma swoje drugie dno, z którego ktoś inny „pociąga za sznurki”.

Podczas pobytu Big Boss w celi, Elisa przynosi mu jedzenie oraz dostarcza kolejnych informacji o planach Gene – robi to, ponieważ w jednej ze swoich wizji widziała jak Big Boss niszczy Metal Geara. Ostatecznie, na pomoc naszemu bohaterowi, przychodzi jeden z wcześniej zwerbowanych żołnierzy. W tym momencie fabuły, głównym celem jest zniszczenie głowic nuklearnych i samego Metal Geara. Na nieszczęście naszych bohaterów, na ich drodze kolejny raz staje Cunningham, który z uporem maniaka, stara się wydusić z Big Bossa, co się stało z brakującą częścią majątku Filozofów. Ostatecznie interweniuje Elisa, której udaje się oswobodzić przetrzymywanych, po czym wszyscy razem spotykają się z Royem Campbellem w bezpiecznym miejscu.

MGS_portable_ops_metal_gear_RAXA

Mind control solution

Elisa i Big Boss, udają się do lokacji, gdzie stacjonuje Metal Gear jednak, na ich drodze staje Gene, który „przywołuje” Urszulę. Jak się okazuje, Elisa i Urszula, to jedna osoba o dwóch świadomościach – tej dobrej, sprzymierzającej się z Big Bossem oraz tej złej, podległej Gene. Urszula/Elisa zasiada za sterami Metal Gear RAXA i po krótkiej walce, prawdopodobnie ginie w środku płonącego prototypu Metal Geara. Prawdziwy Metal Gear BIC, ukryty jest w innej lokacji…

Po tych wydarzeniach pojawia się Sokolov, którego znamy z Metal Gear Solid 3, naukowiec wcześniej kontaktował się z Big Bossem, pod pseudonimem Prividyenie, dostarczając cennych informacji odnośnie Metal Geara. Sokolov wyjaśnił również, że współpracuje z Gene ze względu na to, iż ten pomógł mu uciec z rosyjskiego więzienia (był skazany za zdradę). W podziękowaniu, Sokolov zajął się testami Metal Gearów. Ostatecznie Sokolov, widząc do czego zmierza sytuacja (Wystrzelenie rakiet w stronę Matki Rosji), zaczął kontaktować się z Big Bossem, pod wspomnianym wcześniej pseudonimem, by sabotować plany Gene.

Podczas wynikłego zamieszania, Gene sprawia, że jego żołnierze zaczynają wzajemnie się zabijać. Wykorzystując moment „szaleństwa”, Gene kieruje się w stronę Metal Gear BIC-a. W pogoń za nim wyrusza Big Boss, jednak na jego drodze staje Null, który w swoim szaleństwie zabija kolejnych żołnierzy. Big Boss przypomina sobie, że cztery lata wcześniej, spotkał Nulla na polu bitwy, kiedy ten był jeszcze młodym adeptem. Prawdziwe imię i nazwisko Nulla, to Frank Jaeger, znany w późniejszym czasie jako Grey Fox. W trakcie walki, Big Boss stara się po raz olejny dotrzeć do umysłu i wspomnień Nulla – w efekcie udaje się przywrócić część wspomnień co przekłada się na przyłączenie Nulla do armii Big Bossa.

null po

Część problemów za nami…

Big Boss kontynuuje pościg za Gene, który chce rozpętać wojnę nuklearną. Niestety, po raz kolejny na jego drodze staje Cunningham, który zdradza kim tak naprawdę jest. A kim? Wysłannikiem Pentagonu, który miał ubiec CIA w przejęciu Metal Geara, który z kolei miał zostać oddany w ręce Rosjan. Cunningham stara się przekonać Big Bossa, by ten przeszedł na jego stronę. Na słowach się skończyło, po czym Big Boss pokonuje swojego przeciwnika i kieruje się w stronę pokoju kontrolnego Metal Geara.

Na miejscu okazuje się, że Gene czeka na Big Bossa, by sprzedać mu kolejną historyjkę o prawdziwych intencjach i ideach, jakimi się kieruje. Prawdziwym celem Gene jest zniszczenie Pentagonu oraz CIA, tylko po to by uwolnić świat od wpływu Filozofów. Wspomina również o marzeniu stworzenia tzw. „Army’s Heaven”, czyli zrzeszenia wielu żołnierzy w celu kontroli losów świata. Gene wyjawia również, że wszystkie wydarzenia z poprzednich misji, a także śmierć The Boss były z góry zaplanowane – Gene nie powiedział jednak, kto tak naprawdę stoi za całą intrygą. Zaprosił jednak Big Bossa do współpracy i przyłączenia się do jego organizacji.

Dosłownie sekundy przed uruchomieniem ataku nuklearnego, Urszula/Elisa wpada przez okno do centrum zarządzania, by uniemożliwić Gene realizację jego planu. Niestety, Gene skutecznie broni się przed atakiem. W ostatnich chwilach życia Urszuli/Elisy, ta prosi Big Bossa, by zapobiegł globalnej tragedii. Opowiedziała mu również o kolejnych wizjach, w których widziała zniszczenie Metal Geara, ale również budowę nowego robota (chodzi o MG ZEKE z MGS: Peace Walker). Wspomina także o dzieciach Big Bossa, które nazywa „Les Enfants Terribles” – dzieci te, według niej, mają „zniszczyć” oraz „uratować świat”.

Portable-Ops-Elisas-Death

Big Boss pokonuje Gene. W ręce naszego bohatera wpada mikrofilm zawierający cenne dane odnośnie „Army’s Heaven”, jego wyposażenia, personelu oraz majątku. Gene jest pewny, że Big Boss będzie potrzebować tych informacji prędzej niż się tego spodziewa, i że obaj nie są tak bardzo różni od siebie. Pokonanie Gene nie rozwiązało jeszcze w pełni „problemu”, gdyż Metal Gear BIC nadal wymagał deaktywacji… Podczas heroicznej walki, do której przyłączyli się również sprzymierzeni żołnierze, udało się zniszczyć Metal Geara, oraz zmienić trajektorię lotu pocisku nuklearnego, który ostatecznie wyleciał poza atmosferę Ziemi.

Losy Świata uratowane

Akcja przenosi się do siedziby CIA, gdzie Ocelot wpada na dyrektora CIA, który zmierzał do schronu nuklearnego, niosąc ze sobą teczkę z tożsamościami wszystkich filozofów oraz drugą połową Spuścizny Filozofów. Jak pamiętamy, jedną połowę ma już w swoich rękach Ocelot. Ocelot, zabija dyrektora i zabiera teczkę. To właśnie w tym momencie, Ocelot staje się jednym z najpotężniejszych ludzi na świecie. Posiada wiedzę, pieniądze oraz cel i wizję tego jak powinien wyglądać świat, według „prawdziwych Patriotów”.

MGS PO cast

Big Boss, po raz kolejny zostaje uznany za bohatera i odznaczony za swoje zasługi wobec kraju. Po uroczystości, Ocelot otrzymuje telefon od osoby, która stoi za całą intrygą – wspominał o niej wcześniej Gene. W rozmowie pada również nazwa „Les Enfants Terribles”, a Ocelot akceptuje zaproszenie do przyłączenia się do nowej organizacji. Zrzeszeniu wzorowanym na Filozofach. Warunek kolaboracji jest jeden – Big Boss musi przejść na ich stronę.

Tak powstała nowa organizacja, zdolna do rządzenia Światem według podstaw ideologii pierwszych Filozofów oraz samej The Boss.

Tak oto narodzili się Patrioci.