Fabuła serii Metal Gear Solid – część 4

Tak jak obiecałem, jeszcze przed oficjalną premierą Metal Gear Solid V Phantom Pain, ostatnia część artu o fabule, poprzednich (chronologicznie) części sagi. Jak się domyślacie, pokłonię się nad Metal Gear Solid: Peace Walkera. Pierwotnie wydany na konsoli Playstation Portable (PSP), początkowo opisywany był jako kolejna, pełnoprawna, aco za tym idzie „numerowana” odsłona cyklu. Ostatecznie, plany związane z nazewnictwem porzucono i gra otrzymała podtytuł Peace Walker oraz szereg ciekawych rozwiązań gameplayowych. Nas jednak interesuje, fabuła i na niej postaram się skupić.

Motywem przewodnim Metal Gear Solid: Peace Walker, jest „Pokój” (PEACE) w najprostszej formie. Chodzi po prostu o pokój na Ziemi, który w kontekście MGS odnosi się do wzajemnego zastraszania, lub też odstraszania za pomocą broni jądrowej. W skrócie i w domyśle – nikt, nigdy nie zaatakuje bronią jądrową, żadnego mocarstwa w obawie przed odwetem taką samą bronią. A tłumacząc to jeszcze inaczej – nie jest to ekonomiczne/opłacalne z żadnego punktu widzenia. Dlatego zachowanie względnego pokoju jest takie ważne.

Fabulaserii mgs czesc 4 logo

Militarny biznes kwitnie

Fabuła Metal Gear Solid: Peace Walker, rozgrywa się w dwa lata po wydarzeniach z Portable Ops. Big Boss (od teraz „tylko” Snake) kontynuuje wizję tworzenia prywatnej armii żołnierzy – coś pomiędzy Legią Cudzoziemską, a firmą świadczącą usługi najemnicze. Organizacja Militaires Sans Frontières (Żołnierze bez granic) została założona po zakończeniu linii fabularnej Portable Ops w San Hieronymo. Z racji tego, że nadal trwa Zimna Wojna, popyt na usługi świadczone przez duet Snake’a i Kaza jest dość znaczny, więc…

4 listopada 1974r.

…nie ma się czemu dziwić kiedy do drzwi organizacji pukają kolejni ludzie. Jednym z klientów był Ramón Gálvez Mena (powiązania z KGB) oraz jego studentka Paz Ortega Andrade, którzy prócz tekstów o pokoju, sprzedali Snake’owi dosyć ciekawą historyjkę. O co konkretnie chodzi? Gdzieś na terenie Kostaryki, tworzona jest spora armia, która prawdopodobnie powiązana jest z CIA, i dobrze by było gdyby Snake zrobił z nią porządek. W ramach zapłaty za fatygę, Galvez zaoferował starą platformę wiertniczą/produkcyjną, gdzieś na Karaibach. Oferta ciekawa, ale nie dość by ryzykować. To co zaważyło o przyjęciu zlecenia, to kolejna historyjka – tym razem o porwanej ornitolożce (przyjaciółka Paz), która przypadkiem znalazła się nie tam gdzie trzeba i nagrała głos, łudząco przypominający The Boss… Snake postanawia to sprawdzić. Czy The Boss żyje? Co knuje CIA?

galvez

Kiedy facet myśli tylko o…

10 listopada 1974r.

Przez te kilka dni sporo się wydarzyło. Snake przybywa na wybrzeże Kostaryki, a Kaz dostosowuje nową, Karaibską miejscówkę (Mother Base) dla ich prywatnej armii. Oczywiście nie ma czasu do stracenia i już pierwszego dnia operacji dowiadujemy się, że do Irazu przewożone są głowice jądrowe, które należy przechwycić. W drodze na miejsce docelowe, Snake spotyka Sandanistów, pod przywództwem Amandy Valenciano Libre. Młoda kobieta wyjaśnia naszemu bohaterowi, w co, mniej~więcej się wplątał. Otóż: CIA bez dwóch zdań jest zaangażowane we wszystkie operacja wojskowe na tym terenie. Sandaniści zostali wyparci z Nikaragui i zmuszeni do ucieczki przed “wielką, latającą machiną”. Po tej rozmowie, rozpoczęła się walka, podczas, której Chico (Ricardo Valenciano Libre – brat Amandy) zostaje porwany, a Amanda mocno obrywa i zostaje przetransportowana do sekcji leczniczej Mother Base.

Snake rusza w drogę, by uratować Chico, co na szczęście, nie jest trudnym zadaniem. Ważniejsze jest to, co wydarzyło się w kolejnej lokacji. Snake podsłuchuje rozmowę pomiędzy dwoma osobami, jedną z nich jest szef placówki z ramienia CIA (Hot Coldman), a drugą inżynier dr. Huey Emmerich – odpowiedzialny za tajemniczy projekt „Peace Walker”. Panowie rozmawiali o wspomniany projekcie i przyspieszeniu prac nad nim, by w końcu zaprezentować jego możliwości. Po podsłuchanej rozmowie, Snake nawiązuje kontakt z Hueyem, jednak sytuacja komplikuje się i do akcji wkracza Pupa. Jakkolwiek to brzmi, tak właśnie jest. Pupa jest automatycznym czołgiem, wyposażonym w zaawansowaną sztuczną inteligencję…. Która mimo starań nie poradziła sobie z siłą rażenia broni, naszego bohatera. Snake uzyskuje banki pamięci AI z wraku i wraca do rozmowy z Hueyem. Ten tłumaczy, czym jest Peace Walker – otóż, mamy do czynienia z kroczącą maszyna wyposażoną w AI i broń nuklearną umieszczoną na “plecach”. Co ciekawe, podobnych projektów jest jeszcze kilka – wspomina się o latającym Chrysalisie oraz powolnym, prawie stacjonarnym, Cocoonie. Dowiadujemy się również o prawdziwych intencjach Coldmana – jegomość ten, chce stworzyć pokój na ziemi, opierający się na złudnej idei zawierającej w sobie zastraszanie bronią nuklearną… sterowaną przez niezawodne AI (stworzone przez dr. Strangelove). Szaleństwo w czystej postaci. Po tych wszystkich rewelacjach Huey dołącza do Outer Heaven (tak nazywa się baza militarna Snake’a), a Snake zmierza do ruin, gdzie mieści się laboratorium AI.

pupa

W pogoni za przeszłością

19 listopada 1974r.

W drodze do laboratorium, Snake spotyka ornitolożkę Cécile Cosima Caminades, która nagrała głos The Boss. Dziewczyna twierdzi, że w laboratorium jest pojemnik, z którego stale dochodzi jedno słowo – Jack. Chodzi oczywiście o kontener zawierający w sobie dedykowane dla Peace Walkera, AI na bazie wspomnień o The Boss. Snake postanawia wysłać Cécile do Outher Heaven. Po tym fakcie Kaz, przekazuje przez radio, że dziewczyna nie zna Paz… A jak pamiętamy, dziewczyny podobno się znają. Mniejsza o to, czas kontynuować misję.

Snake przybywa do wspomnianych wcześniej ruin, gdzie czeka na niego dr. Strangelove. Kobieta przedstawia mu wizję przywrócenia The Boss do życia, za sprawą specjalnie skomponowanej (to chyba dobre słowo) sztucznej inteligencji. Oczywiście Snake, jako prosty wojak, nie ogarnia, że AI nie równa się duszy człowieka i zaczyna zachowywać się jak kretyn (musiałem użyć tego słowa). Innymi słowy, Snake myli sztuczny twór z swoją mentorką, którą zabił 10 lat temu.

Sytuacja nieco przerosła naszego bohatera, który obudził się na polu białych kwiatów, po czym stoczył walkę z kolejną maszyną sterowaną przez AI. Tym razem był to latający Chrysalis. Po walce i przejęciu banków pamięci oraz części z wraku, Snake wyruszył do placówki wojskowej, gdzie – w teorii – znajduje się Peace Walker.

Pora na własnego Metal Geara

21 listopada 1974r.

Snake przybywa w pobliże kolejnej bazy i rozpoczyna się kolejna walka z AI – Cocoon. Po wygranej bitwie, schemat działania był ten sam – przejąć banki pamięci oraz części. Wszystko po to by stworzyć własnego Metal Geara o kodowej nazwie ZEKE.

pw random

W środku bazy, Snake podsłuchuje Coldmana i dr. Strangelove, którzy przygotowują się do ostatniej fazy aktywowania Peace Wlakera. W kilka chwil później, Snake stoczył pierwszą (wygraną) walkę z Peace Walkerem i nawiązał „kontakt” z AI. Chciał wydusić z niego informacje o wydarzeniach z Grozny Gradu (Metal Gear Solid 3), jednak niczego sensownego się nie dowiedział. Powód? Brak danych na ten temat. Przez swoją głupotę i nieuwagę, Snake zostaje przyłapany przez Coldmana, Strangelove i ich ludzi. Czas na tortury…

Jeszcze przed „terapią szokową” Coldman wyjawił Snake’owi, że był powiązany z misją Snake Eater. Pochwalił się również swoim pomysłem odnośnie „zastraszania” przy pomocy AI, które potrafi lepiej analizować dane i podejmować celniejsze decyzje niż człowiek. Ok, teraz faktyczny czas na tortury. Powodem dla, którego Snake był przesłuchiwany były dane odnośnie tego co stało się z The Boss, 10 lat temu. Czy The Boss naprawdę zdradziła swój kraj? Czym się kierowała? Dlaczego… Dlaczego… Snake jak przystało na twardziela, nie-powiedział-nic, i ostatecznie został wpakowany do celi… z której szybko uciekł.

Po powrocie do hangaru, Snake, po raz kolejny, wpadł na Coldmana i dr. Strangelove. Towarzyszyła im porwana Paz. Po wymianie zdań, pomiędzy postaciami, wiadomo jedno – mamy kłopot. Po pierwsze i najważniejsze: pierwszy atak Peace Walkera wycelowany jest w Outher Heaven. Po drugie: wypadałoby odbić Paz. Po trzecie i najbardziej aktualne: trzeba stawić czoła Peace Walkerowi, już teraz. Po krótkiej walce, Peace Walker dostaje rozkaz podążania za helikopterem ewakuacyjnym Coldmana i rozpoczyna się szalony „wyścig”. Niestety pościg kończy się niepowodzeniem.

resizedimage640360-Peace-Walker-Horse-Death

Wizja nuklearnej zagłady

23 listopada 1974r.

Snake dotarł do bazy rakietowej, gdzie czekał na niego Coldman i jego ludzie. Od rozpoczęcia symulacji ataków rakietowych, dzielą nas tylko minuty. Do programu Peace Walkera zostały załadowane fałszywe dane odnośnie ataku „zainicjonowanego” przez Związek Radziecki. Dzięki temu, rząd USA myśli, że stoi na progu wojny nuklearnej i tylko Snake może temu zapobiec.

Na scenie pojawia się Gálvez, który tak naprawdę nazywa się Vladimir Zadornov. On i jego ludzie przejmują kontrolę nad placówką. Zadornov potwierdza, że do tej pory współpracował z Coldmanem, jednak, od teraz ma zamiar wprowadzić w życie swój własny plan. Plan wystrzelenia głowic w stronę Kuby, tak aby wszyscy myśleli, że to atak USA. W wyniku szamotaniny, Coldman zostaje poważnie ranny, a dr. Strangelove – pod przymusem – zmienia koordynaty lotu pocisków.

W krytycznej, a w zasadzie, ostatniej chwili, na teren placówki wkraczają żołnierze Militaires Sans Frontières – Zadornov oraz Coldman zostają pojmani, jednak AI nadal jest aktywne…

mg peace walker f

Realne zagrożenie

W trakcie transportu pojmanych do Mother Base, Coldman, ostatkiem sił wpisuje kody inicjujące atak i wysyła dane do NORADu (Dowództwo Obrony Północnoamerykańskiej Przestrzeni Powietrznej i Kosmicznej). Z tego powodu, atak postrzegany jest jako realne zagrożenie, a nie symulację. Snake zmuszony jest do stoczenia walki z Peace Walkerem by przerwać transmisję danych rakietowych. Po zniszczeniu Metal Geara i neutralizacji AI – maszyna po raz kolejny uruchamia się i aktywuje (połączenie z NORAD jest wznowione). AI wzbogacone o „ducha The Boss”, podejmuje decyzję o samozniszczeniu i kieruje się do głębin pobliskiego jeziora. Transmisja zostaje ostatecznie przerwana.

Czy to już koniec?

Po tych wszystkich wydarzeniach, praca nad Metal Gear ZEKE dobiega końca. Kaz ma również pomysł na wydobycie z głębin jeziora pocisku nuklearnego, tak by stworzyć własny „środek odstraszający”. W trakcie kolejnych dni, pojmany Zadornov podjął kilka prób ucieczki z Mother Base, jednak za każdym razem Snake’owi udawało się go powrotnie przechwycić. Podczas ostatniej próby Snake zabija Zadornova, w a kilka chwil później rozlega się alarm na terenie bazy. Okazuje się, że Paz była podwójną, a nawet potrójną agentką, która infiltrowała Mother Base i teraz przejęła kontrolę nad Metal Gear ZEKE.

mg zeke paz

Paz wyjaśnia, że jest agentką Ciphera (Major Zero) i ma zamiar wprowadzić w życie „prawdziwy projekt Peace Walker”. Major Zero, który ma teraz kontrolę nad Patriotami, chce stworzyć „nowy porządek świata” i chce, by Snake i jego ludzie zabezpieczali jego inicjatywę. Snake nie ma innego wyjścia jak tylko odmówić i stanąć do walki z Metal Gear ZEKE.

Big Boss, pokonuje Paz, która wpada do oceanu i słuch po niej ginie…

Być marionetką

Po tych wydarzeniach, Kaz zdradza Snake’owi, że wiedział o prawdziwych tożsamościach Paz oraz Zadornova. Wiedział, że Paz jest potrójnym agentem dla KGB, CIA oraz Ciphera, jednak nie chciał zdradzać, tych informacji Snake’owi, by ten nie podjął pochopnych decyzji i walczył do końca o słuszną sprawę.

W ostatniej rozmowie telefonicznej, słyszymy jak Kaz rozmawia z Majorem Zero o tym, że Snake „o niczym nie wie” i nie zdaje sobie sprawy z powagi sytuacji. Kaz stwierdza również, że jest to dobre dla relacji biznesowych. Wspomina się również o efekcie projektu Les Enfants Terribles… Solid oraz Liquid Snake urodzili się jako zdrowi chłopcy, synowie Big Bossa.

Od tego momentu, oczy całego świata, skierowane są w grupę niezależnych żołnierzy – Outher Heaven. W międzyczasie Eva opuszcza organizację Patriotów.

mgs gz 2o

1975 – Ground Zeroes.

Jak się okazało, Paz przeżyła w wodach oceanu i została wyłowiona przez rybaka. Cipher myśląc, że Paz go zdradziła, pojmuje ją i przetrzymuje w bazie Omega. Mając te informacje, Chico decyduje się na samowolną akcję ratunkowa i również zostaje pojmany. Snake’owi nie pozostaje nic innego jak tylko odbić dzieciaki z rąk Ciphera. Podczas trwania misji ratunkowej, Mother Base kontrolowane jest przez IAEA (Międzynarodowa Agencja Energii Atomowej)…

1976 – koniec projektu Les Enfants Terribles

W tym momencie ucinam dalszy opis – reszta w prologu do Metal Gear Solid V, czyli Ground Zeroes oraz w samej Piątce. Kto wie. Może kiedyś powstaną kolejne części opisu historii MGS? W końcu zostało mi trochę tytułów! MGS 5, dwie części Metal Gear oraz MGS 1, 2 i 4… ah i jeszcze Rising.

1984 – MGS V

mgs v pp

Fabuła serii Metal Gear Solid – część 4
Fabuła serii Metal Gear Solid – część 3
Fabuła serii Metal Gear Solid – część 2
Fabuła serii Metal Gear Solid – część 1

The following two tabs change content below.

Paweł "Coati" Orawski

Gracz i pasjonat od zawsze. Pierwszy sprzęt do grania, który z zasadzie stał się zapalnikiem do rozwijania pasji, to było poczciwe Commodore 64. Dalej było już tylko z górki i skacząc z kwiatka na kwiatek, Paweł stał się wierny obozowi Sony i w marginalnym stopniu Nintendo. Aha, W międzyczasie wpadł w sidła nowego hobby zwanego... High-End Audio (na szczęście tylko portable). Fan japońszczyzny, rzadko kończy jakieś gry dwa razy, nie lubi sportówek i padów od xboxa 😛

1 komentarz do “Fabuła serii Metal Gear Solid – część 4

Dodaj komentarz i podziel się swoją opinią ;) Jest dla nas ważna!