Moja historia z awaryjnymi kontrolerami do Xboxa Series X zaczęła się na początku marca – wówczas konsoli używałem od około miesiąca. Do momentu pisania aktualizacji tego tekstu (18/06/2021), mam już piątego pada. Poprzednie cztery ulegały usterce albo od razu, albo po około miesiącu. Uprzedzając ewentualne zarzuty – nie, kontrolery nie były upaprane resztkami jedzenia. Nie były zalane, nie były też przeze mnie uszkodzone fizycznie. Każdy z nich miał wadę fabryczną, a o sporej skali usterek padów do Xboxa Series X|S wskazują też dodatkowe źródła, które umieściłem w tekście. Rozsiądź się i poczytaj o moich perypetiach. Ku przestrodze!
Spis treści:
- pad z blokującym się B
- pad z blokującym się RT
- pad z blokującym się LT
- pad z BARDZO GŁOŚNĄ wibracją
- Jak zgłosić reklamację pada do Xboxa Series X?
Blokujące się przyciski A, B, X, Y
W padzie, który był dołączony do zestawu z konsolą, po miesiącu użytkowania zaczął się blokować przycisk B. Po prostu przestał odbijać, tak jakby w środku przyklejał się do czegoś. Kontrolera nigdy nie zalałem, był w stanie nienagannym. Chwila Googlowania i tak, to się zdarza. Już 5 lat temu (!) na YT został umieszczony poradnik, z którego można się dowiedzieć, co zrobić, gdy przycisk A, B, X lub Y zacznie się blokować. Trzeba wpuścić nieco alkoholu izopropylowego. Proste, ale krótkotrwałe rozwiązanie problemu.
Zerknąłem też na Reddita – po wpisaniu w szukajkę sticky lub stuck button pojawia się masa wpisów dotyczących zarówno kontrolera do Xbox One, jak i Xbox Series. Trochę siara. Zalogowałem się na moje konto Microsoft i tam przy pomocy chatbota zgłosiłem wymianę. Mail z nalepką UPS, wysyłka popsutego pada, po tygodniu dostałem fabrycznie nowy kontroler. Jakość obsługi nienaganna.
Podczas oczekiwania na nowego pada postanowiłem napisać poradnik o tym, jak podłączyć Dualshocka 4 do Xboxa Series X, by choć trochę pograć na konsoli. Nie jest to najwygodniejsze, ale da się.
Blokujący się RT
Po rozpakowaniu nowego kontrolera postanowiłem pograć z kumplami w Halo. Grało się cudownie, przez jakieś 3 godziny zabawy nie było problemów. Problem pojawił się jednak w momencie, gdy włączyłem Wreckfest. W momencie, gdy prawy spust (trigger, RT) trzymałem wciśnięty do oporu przez kilkanaście sekund, ten blokował się i odbijał z opóźnieniem. Znów odpalam Google, szukam i trafiam na odpowiedni poradnik. Jak poprzednio, tak i teraz, na Reddicie też jest masa wpisów dotyczących klejących się spustów w padach od Series i One. Ten problem znany jest od lat.
Umówmy się, rozłożenie rączki pada i przeczyszczenie gumowego odboju, do którego klei się RT, zajmie kilka minut. Jednak po to mam gwarancję, aby samemu się z tym nie bawić. A może przy okazji co popsuję, bo mam dwie lewe ręce? Albo będzie widać ślady mojej ingerencji i w przyszłości kolejna wymiana zostanie odrzucona?
Zalogowałem się na moje konto Microsoft, znalazłem numer na infolinię i awarię zgłosiłem człowiekowi. Mail z nalepką UPS, wysyłka popsutego pada, po tygodniu dostałem fabrycznie nowy kontroler. Jakość obsługi nienaganna.
Blokujący się LT i terkocząca wibracja
Przychodzi nowy kontroler! Szczęścia i radości co niemiara. Włączam Wreckfest, odpalam moją ulubioną arenę demolki, zaczynam kręcić bączki, a tu wibracja terkocze. No kur*a mać. RT nie klei, B nie klei, wibracja stuka. Po jakichś 20 minutach gry napisałem maila do Pana z supportu MS, bo prosił o feedback, gdy nowy kontroler dojdzie.
Dzień po wysłaniu maila wibracja przestała terkotać. Ja zupełnie nie rozumiem, z czego te kontrolery są zrobione, ale popsuło się samo i naprawiło się samo. Nadal jednak czułem, że jej kultura pracy jest nico inna niż w poprzednich dwóch egzemplarzach. Po kolejnym miesiącu w kontrolerze zaczął się blokować/kleić LT (lewy spust, trigger) – kontroler nie wytrzymał kilkugodzinnej gry w Maneater, w której dość często się używa spustów.
Zalogowałem się na moje konto Microsoft i ponownie zgłosiłem wymianę pada w ramach obowiązującej gwarancji. Na Twitterze zawołałem też Xbox Polska, ale nie odpisali. No nic, kolejny mail z nalepką UPS, wysyłka popsutego pada, po tygodniu dostałem fabrycznie nowy kontroler. Też skopany.
Wibracja głośna jak golarka
Czwarty kontroler do Xboxa niedomagał już po wyjęciu z pudełka. Wibracja prawego spustu brzęczała tak mocno, że nie dało się grać. Odgłos przypominał golarkę. Wówczas byłem już naprawdę wpieniony i postanowiłem do tablicy wezwać polski oddział Xboxa.
Znów zalogowałem się na moje konto Microsoft i zgłosiłem wymianę pada w ramach obowiązującej gwarancji. Xbox Polska napisało do mnie wiadomość prywatną z prośbą o podanie numeru zgłoszenia, aby nadać mu specjalny priorytet. Numer podałem, naklejkę wydrukowałem, nakleiłem na opakowanie i kolejny raz nadałem w punkcie UPS. Mogę stwierdzić, że wysoki priorytet raczej niczego nie zmienił – cały proces wymiany nadal trwał równy tydzień.
Cieszy mnie fakt, że nie zostałem olany przez Microsoft, ale oni naprawdę mają problem z kontrolą jakości. Mam w domu kilkanaście różnych kontrolerów i żaden z nich nie sprawiał takich problemów, jak ten od XSX. Najzabawniejsze jest to, że usterki spowodowane są przez pierdoły – małe i tanie podzespoły, które bez problemów można zastąpić lepszymi.
W tej chwili mam już piątego pada i na razie działa bez problemów. Oby tak dalej, bo ja chcę grać!
Jak zgłosić reklamację pada do Xboxa Series X?
Potrzebny czas: 10 minut
Sprawdź, jak krok po kroku zgłosić kontroler do wymiany
- Zaloguj się na https://account.microsoft.com
Zaloguj się na swoje konto i kliknij „Wszystkie urządzenia”. Jeśli masz włączone logowanie dwuskładnikowe, to zostaniesz poproszony o potwierdzenie swojej tożsamości.
- Wybierz swojego pada lub konsolę
Jeśli usterkę pada dołączonego do zestawu zgłaszasz po raz pierwszy, na liście zobaczysz tylko swoją konsolę. Kliknij w „Pokaż szczegóły” i przejdź do kolejnego kroku. Jeśli masz osobnego pada, to kliknij od razu w „Pokaż szczegóły” tuż pod nim.
- Rozpocznij tworzenie zgłoszenia naprawy / wymiany
W kolejnym kroku przewiń w dół i kliknij w „Rozpocznij tworzenie zlecenia” znajdujące się w sekcji Zlecanie serwisowania online. Ten krok będzie identyczny zarówno do pierwszego zgłoszenia, jak i kolejnych.
- Wybierz urządzenie i rodzaj usterki
Na tym etapie musisz uważnie czytać i przejść krok po kroku przez proces zgłoszenia. To bardzo proste – musisz wskazać, jakie problemy masz z urządzeniem. Pojawi się też okno, w którym możesz szerzej opisać swój problem.
- Złóż zamówienie wymiany kontrolera
Cały proces wymiany został stworzony w oparciu sklep internetowy – niejako kupujesz wymianę kontrolera za zero złotych. Po uzupełnieniu wszystkich informacji i zakończeniu zamówienia otrzymasz maila z etykietą UPS.
- Wydrukuj etykietę UPS i wyślij paczkę
Etykieta dotrze na Twoją skrzynkę mailową po około 15 minutach. Naklejasz ją na paczkę, a tą nadajesz w punkcie nadań UPS. Wysyłka jest darmowa! Nic za nią nie płacisz!
- Uszkodzony kontroler jedzie do Frankfurtu
Popsuty pad trafi do centrum serwisowego we Frankfurcie. Zakładam, że nikt nie będzie go jakoś szczególnie badał – serwisant rzuci okiem i tyle. We Frankfurcie zostanie do Ciebie nadany nowy kontroler. Cały proces wymiany trwa około 7 dni.
Możesz też zadzwonić na infolinię i zgłosić chęć wymiany kontrolera lub skorzystać z chat-bota. Forma zgłoszenia nie ma większego znaczenia, powyższy sposób jest najszybszy. Uwaga – MS podobno teraz wysyła kontrolery odnowione (refurbished), a nie fabrycznie nowe. Jeśli są w nich tylko wymienione np. te przeklęte gumki, to powinny działać bezproblemowo.
Dlaczego nie wymieniłem sprzętu w ramach rękojmi?
Nie zdecydowałem się na skorzystanie z rękojmi u sprzedawcy, bo jeśli dobrze rozumiem, to musiałbym oddać cały zestaw. Konsola działa nienagannie, a obecnie na rynku bardzo ciężko byłoby kupić kolejny egzemplarz Xboxa Series X. Awarie sprzętu wolę zgłaszać bezpośrednio na stronie Microsoftu, a nie w sklepie, w którym kupiłem konsolę. Nie ma wówczas żadnego pośrednika pomiędzy mną a producentem.
Xbox dwóch jakości, niech ktoś coś
Totalnie nie rozumiem, dlaczego problemy znane od tylu lat nadal występują w nowej generacji. Sama konsola wykonana jest perfekcyjnie, obudowa pada też, ale jego wnętrze to bubel. Podobno z padami Elite jest jeszcze większy cyrk.
Co robić z popsutym padem od Xbox Series X|S? Reklamować. Może masowe zgłoszenia usterek jakkolwiek wpłyną na poprawę jakości wykonania kontrolera i kolejna jego rewizja będzie poprawiona. Na forum psxextreme kilka różnych osób zgłaszało chyba każdy z powyższych problemów. Przynajmniej pady nie rozłączają się już tak często, jak jeszcze niedawno.
Mam identyczny problem z padem i mam pytanie. Jeśli kupiłem samego pada to lepiej zareklamować przez rękojmi czy lepiej przez Microsoft?
Cześć Szymon, ja bym proponował reklamację u MS, jeśli zależy ci na tym, aby w miarę sprawnie dostać nowy egzemplarz. Przy rękojmi dostaniesz zwrot pieniędzy i będziesz mógł kupić inną sztukę, ale nie wiem, czy gra warta zachodu. Wiem, że czasem sklepy robią problemy z rękojmią. Cały proces może też zająć więcej czasu niż tydzień, jak jest to w przypadku wymiany u MS.
Cześć, mam dwie sztuki pada od Series S, oba po pół roku gry mają „wyrobiony” spust prawy, tzn jak sie go wciska to ogranicznik jest twardy i stukający, w przeciwieństwie do lewego miękkiego. Zastanawiam się czy warto wysyłać takie cos do serwisu na gwarancji? Do tego B chodzi jakby ciężej, pad po pół roku w gorszym stanie niż kilkuletnie z Xboxa One…trochę boję się samemu rozbierać by tej gwarancji nie stracić a konsola niedługo idzie na sprzedaż i sam nie wiem…
Cześć Arnold! Jeśli ze sprzedażą Ci się bardzo nie pali, to ja proponuję wysłać na wymianę. Będziesz miał dobrą kartę przetargową – z uszkodzonym padem zestaw jest mniej warty. A tak nowy nabywca dostanie… prawie nowego pada. Prawie, bo MS podobno wysyła teraz odnawiane, tzw refubrished.
Wysyłanie pada na gwarancję z powodu wygniecionej podkładki po spustem? To łatwo samemu naprawić bez uszkodzenia pada i przede wszystkim bez utraty gwarancji. Utrata gw. jest po odklejeniu naklejki pod bateriami.
Żeby dostać się do spustów trzeba tylko odpiąć tzw. gripy. Wymianę podkładek i smarowanie sprężynek spustów robię co kilka miesięcy samodzielnie.
cześć od wczoraj podczas grania coś mi w padzie zaczeło stukać dokładnie to nie wiem ale jak nim lekko potrząsam to zaczyna stukać i nie wiem czy próbować samemu to naprawić czy oddać do servisu i chciałbym prosić o radę
zapomniałem wspomnieć że jak potrząsam chwile to stuka lekko lecz gdy potrząsam nim z 3 sekundy to strasznie mocno stuka dokładnie to nie wiem bo mogła jaka część plastiku odpaść i ona robi zamieszanie albo może jakaś poważniejsza usterka
Cześć, nie spotkałem się wcześniej z taką usterką. Najprawdopodobniej jak piszesz odłamał się kawałek plastiku albo dzieje się coś z silnikiem wibracji. Jeśli pad jest na gwarancji (1 rok), to wyślij go do MS. Jeśli nie, to niestety nie będę w stanie pomóc – nigdy nie rozbierałem pada 🙁
Witaj.
Mam pada Elite 2. Prawy/dolny trigger dosyć mocno skrzypi jak stary tapczan. Orientujesz się może czy trzeba wysyłać cały komplet jaki dostałem w sklepie czy wystarczy sam pad?
Cześć, na forum PSXE dostałem info, że goły pad 🙂
EDIT: Analogi też zdejmij!
Dzięki. Przysłali nowy.
Pozdrawiam
Super, oby służył jak najdłużej! 🙂
Niestety taka jakość elektroniki dzisiaj. W PS4 i ps5 ten sam problem, tyle że tak po dosłownie kilku dniach padają analogi. Na gwarancji nie stwierdzają usterki. Dramat!
Ja już przerobiłem w padzie nr 1 zacinający się wolant w górę, wymieniono i naprawiono, teraz już zaczyna się „kleić” RT, pad nr 2 zaczął już mu się zacinać wolant w górę i w dół, także np w gierkach gdzie trzeba coś wybrać w długim menu to się nie da 🙂 Jedno pytanko bo piszesz że ciągle reklamujesz pady, a co jeśli skończy się 2 lata gwarancji? Pozdro
Cześć, dobre przeboje miałeś! Ostatnio w kupionym w ubiegłym roku na black week białym padzie też miałem driftujący analog – muszę zrobić update wpisu… W 2 z 3 padów nie mam już gwarancji, więc jeśli się posypią, będę naprawiał na własną rękę. O ile poprawienie klejenia RT jest proste (wystarczy zdjąć tylne panele i usunąć kawałek gumowego odboju, spod którego wycieka klej), o tyle do wymiany analoga pewnie będę odsyłał do zewnętrznego serwisu. Pozostałe usterki będę dłubał i czyścił alkoholem IPA 🙂
Witajcie. Niechce mnie przekierowac dalej na stronie Microsoftu w miejscu gdzie mam podać adres do wysyłki aby wyświetlić dostępne opcje serwisu. Co mam tam wpisać?
Cześć:) Kamil, który jest w temacie, jest na wyjeździe 2-3dni. Spodziewaj się info w połowie tygodnia 😉
Cześć, spróbuj w trybie incognito – może przeglądarka cię blokuje? Warto też napisać do nich na czacie, szybko pomagają.
Cześć!
Jestem w szoku, że tak szybko Ci załatwili sprawę. Zareklamowałam na stronie Microsoft pada ponieważ podczas rozgrywki w RDR2 ciągle widok uciekał do góry (bardzo irytujące!), po przeszukaniu internetu okazało się że zacina się drążek/analog/grzybek/ zwał jak zwał mija półtora tygodnia. Na stronie UPS przesyłka doręczona do Niemiec po 3 dniach. Na koncie Microsoft wciąż wisi zlecenie „wyślij do nas swój pakiet” a grać nie ma czym 😭
Trochę czasu minęło, odkąd wysłałem moje pady, więc możliwe, że teraz dłużej się schodzi 🙁
Pewnie coś się u nich zwiesiło, trzymam kciuki, żeby jak najszybciej odesłali nowy <3
Siema…mi po roku czasu jak kupiłem 3pad, siadł przycisk RB,a LB ledwo zipie… reszta działa.i jutro jadę po nowego pada,bo raczej się nie opłaca mi mi naprawiać… Microsoft chyba specjalnie robi wadliwe pady by gracz na nich wydawał hsjsy 😡 nawet pady do pegazusa są mocniejsze.XD