Piekło zamarzło, świat stanął na rzęsach, szok i niedowierzanie. Na 4chanie pojawił się wyciek Duke Nukem Forever z 2001 roku. Jako fanboy Duke’a, mało nie popuściłem w spodnie. Sprawdziłem leak i mimo dość wczesnej wersji tego buildu, widzę w nim spory potencjał. Oby scena dowiozła go do końca!
Duke Nukem Forever to… wieloletnia historia porażek, złych decyzji i notorycznego przekładania premiery gry. Fani księcia przez długi czas musieli czekać na pełnoprawny sequel Duke Nukem 3D, a to, co zostało im zaprezentowane w 2011 roku przez Gearbox, nie spełniło chyba niczyich oczekiwań. To była zupełnie inna gra, w dodatku średniak.
Dlatego tak cieszy mnie fakt, że anonimowy wyciek buiuldu z 2001 roku jest całkiem grywalny. Można go bez problemów odpalić na komputerze z Windowsem 10, choć przyznam, że na moim Ryzenie 4800U ze zintegrowaną kartą graficzną, gra się tnie na wysokich detalach. Niżej znajdziesz poradnik, jak uruchomić DNF 2k1.
Jaki jest Duke Nukem Forever 2001?
Z pewnością w tej formie gra nie była prawie ukończona, jak stwierdziło PPE. Ale skąd mogą wiedzieć, skoro nawet tego nie odpalili? 🙂 Udostępniony build jest dość mocno okrojony, przez co często nie ładują się skrypty, kobiety są łyse, a część dźwięków zostało zaimportowanych prosto z DN3D. Misje są rozgrzebane, ale ogrywając ten build, dostrzegłem duży potencjał. To naprawdę mogła być solidna gra, nawet jeśli pod kątem graficznym odstawałaby od konkurencji. Myślę, że przy dobrym zarządzaniu, DNF na silniku Unreal mógłby zostać ukończony w 2002 roku.
- Niektóre bronie mają alternatywny tryb ognia, w innych można zmienić rodzaj amunicji.
- Pojawiają się sekwencje platformowe ze wspinaczką i skakaniem z liny na linę.
- Jest prosty tryb hakowania podobny do tego, który później trafił do Bioshock.
- Kody dostępu i automaty obsługuje się dotykiem. Coś w stylu Doom 3.
- Broń ma zajebisty feeling. Strzały wchodzą mięciutko.
- W grze znajdują się prawdopodobnie wszystkie rozdziały, choć niektóre mapy są tylko zalążkiem czegoś większego.
- Są misje w rozmaitych lokacjach, w tym m.in. jazda na motocyklu, pływanie motorówką czy zwiedzanie wnętrza komputera.
- Jest dużo interakcji z otoczeniem. Wiele przedmiotów można podnieść, dotknąć, przełączyć i zniszczyć. Nawet krzaki się psują.
- Paczka zawiera również pełnoprawny edytor map.
- Kasyna, striptizerki, sikanie, popkultura, pękające głowy. To jest Duke Nukem pełną gębą.
George Broussard vs Scott Miller
W sieci zawrzało, a do wycieku odniósł się m.in. Scott Miller, założyciel Apogee: Wygląda na to, że ktoś udostępnił Duke Nukem Forever z 2001 roku. Każdy, kto spodziewa się grywalnej gry, będzie rozczarowany – może i nie jest to w pełni grywalny DNF, ale cholernie ciekawy. Polecam cały tekst Scotta, który rzuca trochę światła na proces produkcji DNF. Fani Księcia są zaś zachwyceni, więc to jest według mnie wystarczająca rekomendacja do tego, by sprawdzić ten build. Kilka cytatów z forum duke4.net:
I absolutely love the motorcycle sequences in this game, especially „Born to the wild”. I love how holding down the gear up button and releasing it after a few seconds allows you to do a wheelie (even for a prolonged amount of time if you accelerate while doing one).
Even if the maps are unfinished, the base art here can be used for a great game
What I’ve played so far, of the bits that are the most „finished”, has been quite alright. Love the RPG/Pipebomb. Combat is not very varied but gunplay feels solid. The Lady Killer levels are all playable start to finish (well I only had to noclip once or twice I think). After that it’s the occasional decent gameplay moment between empty but good looking levels… Sure the trailer sold this as being a bit more refined than it is as marketing often does but I’m not really disappointed in the leak in the slightest.
Współtwórca Duke Nukem, George Broussard, zaprezentował zaś incydent kałowy:
Panowie grubo tam lecą z tematem. Cóż, zdaniem zarówno moim, jak i wielu innych, to właśnie Broussard zarżnął DNF. Ciągle zmieniał silnik gry i forsował wprowadzenie nowych ficzerów, które to podpatrzył w konkurencyjnych strzelankach. Nieustanna zmiana koncepcji uniemożliwiała sprawną produkcję Duke Nukem Forever. Niestety to również on doprowadził DNF do końca i w 2011 roku dostaliśmy to, co dostaliśmy. Bardzo dobry materiał na temat historii Duke Nukem znajdziesz na kanale arhn.eu.
Jak uruchomić Duke Nukem Forever 2001?
Metoda pierwsza:
1) Ściągnij plik .rar dostępny na Archive.org – spokojnie, jest czysty, nie ma tam wirusów. Polecam Torrent, bo ściąga się dużo szybciej.
2) Rozpakuj zawartość pliku Duke.Nukem.Forever.2001-x0r_jmp
3) Zaznacz wszystkie pliki .rar i rozpakuj do wspólnego folderu
4) Wejdź do folderu Patches/MegaPatch, zaznacz wszystkie pliki i wklej je do folderu October 26. Zamień pliki w miejscu docelowym.
5) Wróć do Patches, wejdź do D3D8Wrapper i skopiuj znajdujące się w nim dwa foldery do folderu October 26. Zamień pliki w miejscu docelowym.
5) W folderze System uruchom DukeForever.exe
0) Jeśli masz problemy z płynnością (zakładam, że AMD), to ściągnij to, a pliki d3d8.dll, d3d9.dll i dxgi.dll wrzuć do folderu\October 26\system
Metoda druga:
Release Test Build pre-v0.0.1 · Ozymandias81/DNF2001-LeakOzyRepo · GitHub – ściągnij tę paczkę, rozpakuj, kliknij #PLAY i ciesz się grą 🙂
W ogrywaniu przydadzą Ci się kody. Konsola dostępna jest pod F12. Poniżej znane kody do Duke Nukem 2001:
- allammo (ALL WEAPONS)
- god (GODMODE)
- fly (flight mode)
- ghost (NOCLIP)
Multiplayer w Duke Nukem Forever 2001… działa!
Gra, która nigdy nie wyszła, ma działający multiplayer. To się w głowie nie mieści! Żeby multiplayer zadziałał, zastosuj metodę pierwszą, a następnie ściągnij te pliki i podmień je w folderze system oraz players. Uwaga! Gra czasem krzaczy się w fullscreen (chyba raczej na AMD), więc zalecam odpalenie jej w trybie windowed. Aby to zrobić, uruchom plik DukeForever.ini zlokalizowany w folderze xxx\Players\Duke. Znajdź wpis StartupFullscreen=True i zamień go na StartupFullscreen=False. Ja dodatkowo zmieniłem sobie rozdzielczość na 1440×900. Odpowiednio:
WindowedViewportX=1440
WindowedViewportY=900
Możesz tam wpisać dowolną rozdzielczość, jaka Ci odpowiada 🙂
Scena zrobi to lepiej?
Od zawsze powtarzam, że scena poprawi to, co producent skopał. Dostęp do kodu źródłowego i edytora jest niemal gwarantem, że za jakiś czas dostaniemy w pełni sprawną grę. Może nie idealną i na pewno pod pewnymi kątami wybrakowaną, ale z pewnością dobrą. Lepszą od oficjalnego DNF. Oby tylko Gearbox nie wpadło na genialny pomysł blokowania takich inicjatyw.