Zmęczony? Posłuchaj tekstu!
Getting your Trinity Audio player ready...

Do napisania tego tekstu zmotywowały mnie problemy, jakie miałem podczas ogrywania gier z Game Pass w chmurze poprzez xCloud na telefonie z Androidem i Xbox Series X. Ciągle miałem problem z artefaktami i poziomą linią odświeżającą. Tl;dr – na telefonie oraz XSX granie w chmurze najlepiej działa w przeglądarce Edge, natywne aplikacje są kiepskie i pomimo tego poradnika nadal mogą występować artefakty.

  1. Jak ustawić router do xCloud?
  2. Poprawa jakości xCloud Xbox Series
  3. Poprawa jakości xCloud Android
  4. xCloud PC/laptop

1. Ustawienia routera do xCloud

W mojej domowej sieci do modemu-routera dostawcy Internetu miałem podłączony TP-Link Archer C6 w trybie routera. Tutaj niestety rodził się problem, ponieważ występował podwójny NAT (mimo przekierowania portów w obydwu routerach) i xCloud działał fatalnie. Przełączyłem router w tryb Access Point, dzięki czemu znacząco polepszyło się działanie cloud w natywnej aplikacji na Xbox Series X oraz na telefonie. W grze on-line pomocne może też być przekierowanie poniższych portów w routerze dostawcy Internetu:

  • Port 88 (UDP)
  • Port 3074 (UDP and TCP)
  • Port 53 (UDP and TCP)
  • Port 80 (TCP)
  • Port 500 (UDP)
  • Port 3544 (UDP)
  • Port 4500 (UDP)

Możesz też pobawić się i spróbować włączyć TxBF,MU-MIMO i wyłączyć QoS, jeśli w routerze takowe masz, a grasz po sieci bezprzewodowej. Może pomoże.

2. Ustawienia Xboxa Series X|S do xCloud

Będę wywrotowiec, ale jeśli na Twojej konsoli xCloud w natywnej aplikacji działa do bani, to odłącz kabel od Internetu i… połącz się poprzez Wi-Fi 5 Ghz. Może to być kwestia kiepskiego kabla albo tego, że karta sieciowa Xboxa Series jest taka sobie. Sporo ludzi narzeka na forum supportu MS na jakość karty sieciowej w konsoli.

W poprawie streamingu pomocna może być też zmiana DNS. Jak je zmienić na Xbox Series X|S?

Wejdź w Ustawienia > Ogólne> Ustawienia sieci > Ustawienia zaawansowane > Ustawienia DNS. Przetestuj poniższe DNS, może poprawi się jakość streamingu:

DNS Google: podstawowy IPv4 DNS: 8.8.8.8, zapasowy IPv4 DNS: 8.8.4.4

lub

DNS Cloudflare: podstawowy IPv4 DNS: 1.1.1.1, zapasowy IPv4 DNS: 1.0.0.1

Jeśli nie będzie zmian, to możesz przywrócić DNS w tryb automatyczne. Po tych wszystkich kombinacjach na wszelki wypadek zresetuj MAC konsoli. Wejdź w Ustawienia > Ogólne > Ustawienia sieci > Ustawienia zaawansowane > Alternatywny adres MAC > Wyczyść. Na tę poradę trafiłem na forum supportu Microsoft, gdy jeden użytkownik narzekał, że ma wysoki ping.

I tutaj kuriozalne podsumowanie – w xCloud w aplikacji Game Pass na XSX co jakiś czas nadal mam artefakty i poziomą, przechodzącą przez cały ekran linię odświeżająca obraz. Są zdecydowanie rzadziej, ale ciągle się pojawiają. Tego efektu nie ma jednak na Edge na Xbox. W przeglądarce chmura działa bez zająknięcia – obsługuje kontroler i po rozwinięciu menu, znajdującego się w lewym górnym rogu, możesz ustawić tryb full screen (możesz też przytrzymać view button (3)). Jeśli mimo wszystko będziesz miał problemy, to spróbuj odpalić chmurę w przeglądarce. To tak trochę proteza, ale przynajmniej działa 🙂

UWAGA – jest jeden mały szkopuł: w czasie gry na Edge nie za bardzo da się używać view button (3), ponieważ ten powoduje pojawienie się komunikatu o tym, żeby nacisnąć gdziekolwiek na ekranie, żeby kontynuować grę na kontrolerze (sic!). Jedyna opcja, żeby to ominąć, to kliknięcie Xbox Button (4), wejście do podręcznego menu Xboxa i kliknięcie B, żeby wrócić do poprzedniego ekranu. Zadałem na forum supprotu MS pytanie, czy da się to wyłączyć.

3. Problemy z xCloud na Androidzie

Tutaj jest cyrk, bo na jednych telefonach xCloud w aplikacji Game Pass działa bez problemów, a na innych ciągle będzie wywalać artefakty i poziomą linię. Nic nie zrobisz, ten typ tak ma. Najprawdopodobniej pozbędziesz się ich, gdy uruchomisz xCloud w Chrome lub Edge – to gorąco polecam. W moim przypadku jakość streamu w natywnej aplikacji poprawiła się znacząco po przestawieniu routera w tryb Access Point. Podłączaj się oczywiście do Wi-Fi 5 Ghz, na 2,4 Ghz, bez względu na ustawienia, może być lipa. To samo tyczy się grania przez 5G / LTE – jeśli nadal masz artefakty w natywnej aplikacji, to uruchom xCloud w przeglądarce internetowej. Zmiana DNS może pomóc, więc wygooglaj, jak zmienić je w Twoim telefonie.

4. Problemy z xCloud na laptopie / PC

Lecimy znowu z tym samym – jeśli w natywnej aplikacji Xbox masz artefakty, to odpal chmurę w przeglądarce. Oczywiście laptop powinien być podłączony do domowej sieci po kablu lub do Wi-Fi 5 Ghz.

Microsoft nie umie w aplikacje

Podsumowując – MS ma problem, żeby zrobić solidną, stabilną aplikację natywną do obsługi xCloud. Nie wiem, jak to jest, ale na każdym testowanym urządzeniu chmura najlepiej działa w Edge i Chrome. Więc jeśli masz artefakty, to po pierwsze nie jesteś sam, a po drugie, odpal w przeglądarce. Ponadto niektóre gry w chmurze działają po prostu gorzej od innych. Aha, jak już tam wszystko poustawiasz, jak wyżej napisałem, to zrestartuj konsolę i router. A jak już zrestartujesz wszystko, to pograj trochę mimo artefaktów, może się ułoży.

Powodzenia!