Zmęczony? Posłuchaj tekstu!
Getting your Trinity Audio player ready...

Jedna rzecz, która mnie zawsze odrobinę zastanawia, to ukazywanie przedstawicieli klasowych i zarządu szkolnego w japońskich mangach i anime. Zazwyczaj są to osoby całkiem wpływowe o sporych możliwościach i prestiżowej pozycji. Ja zasiadałem na tym stanowisku i była to tylko strata czasu, gdzie wybrane osoby były bardziej kozłami ofiarnymi niż przyszłymi politykami z rządu. Dlatego mam zagwozdkę na temat ilości kandydatów na tego typu stanowisko w mandze Kakegurui – Szał hazardu. Może w fikcyjnym świecie to naprawdę poważne stanowisko?

Kakegurui – Szał hazardu to popularna manga autorstwa Homura Kawamoto z ilustracjami pochodzącymi od Tōru Naomury. Tytuł opowiada o losach uczniów pewnej szkoły, gdzie hazard jest najważniejszą rzeczą na świecie i to od niego zależy pozycja w szkole. Seria debiutowała w 2014 roku i doczekała się spin-offu o jednej z pobocznych postaci, adaptacji anime, serialu, filmów i gry wideo. W Polsce Kakeguru wydawane jest przez Waneko, które ma w swoim katalogu inne mangi, których bohaterami są uczniowie.

Graj o wszystko

Manga skupia się na trójce bohaterów z centralną pozycją tajemniczej Yumeko. Kolejne rozdziały trzech recenzowanych tomów. To różne gry hazardowe, których podejmuje się ta bohaterka. Dziewczynie nie zależy po prostu na wygranej i jej motywacja często jest niezrozumiała dla otoczenia. Yumeko opętana jest przez szał hazardu i gotowa jest podjąć się najbardziej szalonych i ryzykownych zakładów tylko po to, by zatracić się w grze o wszystko.

@WanekoWaneko
 #manga #mangapolska

Podejście tego typu jest zagrożeniem dla hierarchii w szkole i całej struktury systemu, gdzie najbogatsi są na szczycie dzięki olbrzymim funduszom i ułatwionym sposobom oszukiwania swoich konkurentów. Dlatego nowa uczennica z miejsca staje się wrogiem szkolnej rady złożonej z dziwacznych uczniów pragnących sterować życiami swoich kolegów. Czy w takiej sytuacji musi dojść do konfliktu pomiędzy bohaterką a tymi, którzy wykorzystują hazard do trzymania pozycji i nie liczy się dla nich frajda?

Gwiazda z Hollywood

Walka o przewodnictwo nad szkołą hazardzistów trwa w najlepsze. Pojawiają się coraz bardziej nietypowe i prominentne osobistości, które chcą zabłysnąć przy tym nietuzinkowym wydarzeniu organizowanym przez niezwykle wpływową rodzinę. Jedną z nich jest japońska aktorka, która odniosła sławę w Hollywood. Co taka postać robi na ternie snobistycznej szkoły? I dlaczego pragnie ona wyzwać główną bohaterkę mangi na aktorski pojedynek?

Bitcoiny

Poza gwiazdami kina, na kampus szkoły trafiają też wielcy cwaniacy naciągacze i oportuniści. Jednym z nich jest pomysłodawca szkolnej krypto waluty, która wymiana głosy w wyborach na przewodniczącego na grubą kasę. Wielu studentów wciąga się w ten biznes i oddaje swoje głosy za monety, które po zwycięstwie odpowiedniej osoby mają być warte krocie. Ten element wpływa bardzo negatywnie na hazardowy system wyboru przywódców szkoły. W końcu ktoś znalazła cwany sposób na kupowanie głosów i zapewnienie sobie szansy na zwycięstwo bez wykładania dużej kasy na stół. Taki zabieg nie podoba się kilku osobom. Dochodzi więc do kolejnego starcia. Tym razem pojedynek odbędzie się w grze strategicznej, gdzie poza zdolnościami do hazardu liczy się także uczciwość. Czy kombinator wysypie się ze swoją oszukańczą piramidą finansową?

Wielkie starcie coraz bliżej

Zamieszanie z oszukańczą walutą i coraz więcej osób naruszających zasady zabawy przez kupowanie głosów sprawia, że dotychczasowa szkolna przewodnicząca pokonana przez Yumiko wpada na nowy genialny pomysł. Wielki pojedynek czołówki zawodników, tak by przybliżyć koniec zawodów. Odbędzie się turniej w grę łączącą ze sobą poker i zabawę w kamień, papier, nożyce. Stawka jest bardzo wysoka, bo osoba, która wygra te zawodny, zdobędzie przytłaczająca ilość głosów i na pewno zostanie finalistą całego szkolnego wydarzenia. Do walki staje masa twardych zawodników. Do tego główna bohaterka serii prawdopodobnie będzie miała okazję zmierzyć się kolejny raz ze swoja przyjaciółka Mary. Czy po kilkudziesięciu rozdziałach od ich poprzedniego starcia dojdzie do rewanżu?

Drugie starcie

Trzynasty tom mangi Kakegurui – Szał hazardu skupia się na pojedynku pomiędzy Mary a Yumeko. Dowiadujemy się, jak Mary czuje się, będąc w cieniu dziewczyny, która pierwszego dnia w szkole ja upokorzyła i zmieniła jej życie na zawsze. Yumeko nie jest jednak wrogiem dla dziewczyny. Wręcz przeciwnie obie bohaterki stały się przyjaciółkami. Jednak rywalizacja pomiędzy obiema uczennicami jest prawdziwa i teraz dochodzi do wielkiego starcia.

Okazuje się jednak, ze ktoś ma swoje dodatkowe plany związane z pojedynkiem koleżanek, czy dziewczyny zorientują się, ze ktoś pragnie je wykorzystać do swoich celów?

Pomysłowa zabawa

Kakegurui – Szał hazardu ma absurdalną fabułę i przesłanie o zatracaniu się w hazardzie, jest bardzo dalekie od moich poglądów i spojrzenia na życie. Mimo to muszę stwierdzić, ze tę serię czyta się wyśmienicie. Gry których podejmują się bohaterowie, są naprawdę pomysłowe i wykonane z rozmachem. Do tego ciągle pojawia się coś ciekawego i aktualnego jeśli chodzi o problemy społeczne. W tym wypadku chodzi mi o sprawę krypto walut, a dokładniej cwaniaków próbujących nabić nieświadome osoby w butelkę.

Niedawno cały świat przechodził przez podobne rzeczy z przeróżnymi coinami i NFT. Śledziłem te zjawiska i praktycznie codziennie pojawiała się nowa, bezużyteczna waluta, której jedynym celem był szybki zarobek twórców i zwianie, zanim ktokolwiek skapnie się, że nadział się na przekręt. Ten fenomen jest bardzo fajnie przedstawiony tutaj. Zwłaszcza aspekt tego, ze oszust nie ma skrupułów ani najmniejszej odrobiny litości dla swoich ofiar. Warto o tym pamiętać przy tym wszystkim, co obecnie dzieje się w sieci.

Życie hazardzisty

Jeśli chodzi o kreskę, to Tōru Naomura spisał się na medal. Panele są bardzo pomysłowe i całość jest narysowana w bardzo fajny sposób. Potencjalnie nudne sesje w różne gry są narysowane w bardzo dynamiczny i ciekawy sposób. Nie ma tutaj nudy, cały czas coś się dzieje, a twarze postaci są cudownie narysowane. Zwłaszcza ten szał hazardu, w jaki niektórzy popadają podczas rozgrywek. Twarze wyglądają wtedy jakoby były w trakcie niewyobrażalnej ekstazy, przez co całość ma lekko erotyczny podtekst.

Kakegurui – Szał hazardu jest tego warte

Kolejne tomy mangi Kakegurui – Szał hazardu to świetna porcja bardzo pomysłowej i ciekawej serii. Kolejne gry i kombinacje zawodników są bardzo fajne i wciągają. Całość jest bardzo dobrze zrobiona i mimo moich obiekcji co do samego hazardu czyta się to świetnie. No bo w końcu czytanie o czymś nie czyni nas zwolennikami tego ani nie sprawi, że sami będziemy to robić. Inaczej biegałbym z maczetą po mieście i ganiał nastolatków na obozach lub pojawiał się w ich snach ze szponami zamiast dłoni. Dlatego mogę śmiało polecić Kakegurui – Szał hazardu wszystkim szukającym, nietypowych szkolnych serii pełnych dziwnych gierek.

Za udostępnienie mangi dziękujemy wydawnictwu Waneko

Kakegurui – Szał hazardu

8.2

Fabuła

8.3/10

Kreska

8.4/10

8.0/10

Zalety

  • Ciekawe sytuacje
  • Pomysłowe gry

Wady

  • Sprawia że hazard wydaje się być fajny