Zmęczony? Posłuchaj tekstu!
Getting your Trinity Audio player ready...

Dorastanie w cieniu swojego rodzeństwa potrafi być niezwykle trudne. Nasze sukcesy i dokonania mogą być przesłonięte przez kogoś innego. Łatwo jest się wtedy czuć zagubionym i można stracić pouczcie własnej wartości. To może być prawdziwym wyzwaniem i mocno wpłynąć na resztę życia danej osoby. Dobrze zdają sobie z tego sprawę bohaterki mangi Kakegurui – Szał hazardu. Czy siostrze przewodniczącej uda się w końcu wyjść z jej cienia?

Kakegurui – Szał hazardu to popularna manga autorstwa Homura Kawamoto z ilustracjami pochodzącymi od Tōru Naomury. Tytuł opowiada o losach uczniów pewnej szkoły, gdzie hazard jest najważniejszą rzeczą na świecie i to od niego zależy pozycja w szkole. Seria debiutowała w 2014 roku i doczekała się spin-offu o jednej z pobocznych postaci, adaptacji anime, serialu, filmów i gry wideo. W Polsce Kakeguru wydawane jest przez Waneko, które ma w swoim katalogu inne mangi, których bohaterami są uczniowie, w tym Kakegurui Twin, czyli prequel recenzowanej serii.

Świat hazardzistów

Manga skupia się na trójce bohaterów z centralną pozycją tajemniczej Yumeko. Kolejne rozdziały trzech recenzowanych tomów. To różne gry hazardowe, których podejmuje się ta bohaterka. Dziewczynie nie zależy po prostu na wygranej i jej motywacja często jest niezrozumiała dla otoczenia. Yumeko opętana jest przez szał hazardu i gotowa jest podjąć się najbardziej szalonych i ryzykownych zakładów tylko po to, by zatracić się w grze o wszystko.

Podejście tego typu jest zagrożeniem dla hierarchii w szkole i całej struktury systemu, gdzie najbogatsi są na szczycie dzięki olbrzymim funduszom i ułatwionym sposobom oszukiwania swoich konkurentów. Dlatego nowa uczennica z miejsca staje się wrogiem szkolnej rady złożonej z dziwacznych uczniów pragnących sterować życiami swoich kolegów. Czy w takiej sytuacji musi dojść do konfliktu pomiędzy bohaterką a tymi, którzy wykorzystują hazard do trzymania pozycji i nie liczy się dla nich frajda?

Losowe gierki

Walka o pozycję w szkole nadal się nie kończy. Jednak rywalizacja o tytuł sprowadza się już tak naprawdę tylko do kilku osób. Pokonanie dotychczasowej przewodniczącej wydaje się niezwykle trudne. Dlatego jedna z kandydatek postanawia wyzwać Yumeko na pojedynek, by przejąć jej głosy i wzmocnić swoją pozycję w finałowej walce. Owładnięta żądzą hazardu bohaterka nikomu nie odmówi i ochoczo przyjmuje wyzwanie.

Nowa rozgrywka toczy się na terenie specjalnego budynku. Każde z pomieszczeń ma wyznaczoną wartość punktową. Punkty służą do walki, by wykluczyć innych graczy. Mykiem jest tutaj to, że poza dwoma zawodniczkami grającymi wraz ze swoimi partnerami pojawia się także grupka uczniów w klasie zwierzaków. Są oni traktowani jako NPC, ale mogą namieszać w pojedynku, przyłączając się do jednej ze stron. Czy Yumeko poradzi sobie z tym wyzwaniem i kalkulującą rywalką, która pragnie nie tylko pozycji, ale także zemsty na dotychczasowej przewodniczącej z rodu Momobami?

Starcie sióstr

Piętnasty tom mangi rzuca światło na historię przewodniczącej i jej siostry bliźniaczki. Dowiadujemy się o okropnych i nieludzkich wręcz metodach traktowania dziewczyn, tak by obie były jedną osobą. To w znacznym stopniu tłumaczy, dlaczego dziewczyny i reszta rodów jest taka dziwna. Dorastanie w tego typu okolicznościach musi się mocno odbić na psychice. Dochodzi też do pojedynku pomiędzy siostrami Momobami. Skrywająca się przez większość życia za maską Ririka wraz z Mary wyzywa Kirari na pojedynek o wszystko, czyli wszystkie głosy w plebiscycie na nowego przywódcę szkoły.

Machinacje za kulisami

Poza wspomnianym już pojedynkiem pomiędzy siostrami Momobami w szkole dzieje się sporo zaskakujących rzeczy. Akcja z kryptowalutą powraca i kilka frakcji rywalizuje między sobą w walce o skupowanie głosów pozostałych uczniów. Wynika to z tego, że według obliczeń nikt nie będzie posiadał wystarczającej ilości głosów, by wygrać rywalizację. O zwycięstwie prawdopodobnie zadecyduje ta osoba, która jako trzecia będzie miała odpowiednio dużą pulę głosów i przekaże je zwycięzcy. Wiele osób ma chrapkę na tak wpływową pozycję.

Obok tego dzieje się coś jeszcze bardziej szokującego. Yumeko po tym jak przewodnicząca Kirari odmówiła jej pojedynku, jest załamana. Dziewczyna decyduje się porzucić hazard i nie zamierza więcej brać udziału w rozgrywkach tego typu. Bohaterka, która żyła hazardem zmienia się nie do poznania. Co z tego wyjdzie i czy Yumeko bez szału hazardu pozostanie tą sama radosną osobą?

Robi się ciekawie

Tomy 14-16 mangi Kakegurui – Szał hazardu to sporo ciekawych zdarzeń. Poza typowymi dla cyklu rozgrywkami mamy też sporo zwrotów akcji i dramatu. Historia sióstr Momobami jest naprawdę ponura i smutna. Z kolei nowe przyrzeczenie Yumeko jest gigantycznym zaskoczeniem i może wpłynąć na kolejne wydarzenia w mance w gigantyczny sposób. Całość jest fascynująca i godna polecenia fanom zakręconych opowieści.

Za udostępnienie mangi dziękujemy wydawnictwu Waneko

Kakegurui – Szał hazardu

7.8

Fabuła

7.0/10

Kreska

8.5/10

Jakość wydania

8.0/10

Zalety

  • Zakręcone gry
  • Oryginalne postacie

Wady

  • W jakimś stopniu promuje hazard