Nie mam żyłki hazardzisty. Gry hazardowe nie dosyć, że totalnie mnie nie pociągają, to jeszcze bardzo skutecznie mnie przerażają. Podczas gdy inni wyobrażają siebie kosmiczne wygrane, ja widzę tylko ruinę i zmarnowaną kasę. Okazuje się, że w kwestii podejścia do hazardu mam wiele wspólnego z głównym bohaterem mangi Przyjacielskie rozgrywki. Jak Yuuichi poradzi sobie z przymusowymi grami hazardowymi?

Piguła

  • Szkolni przyjaciele trafiają do niezwykłej gry,
  • Dużo zwrotów akcji i zaskakujących momentów,
  • Nie można ufać nikomu,
  • Gra w wilka i hazard na statku.

Przyjacielskie rozgrywki to pomysłowa manga duetu Yuki Sato i Mikoto Yamaguchi. Tytuł został dobrze przyjęty i doceniony za swoją pomysłowość. Dzięki temu seria otrzymała kilka adaptacji zarówno w formie, anime, seriali jak i filmów. Nie ma co się dziwić, że manga odniosła spory sukces. W końcu historie o dziwnych grach pozwalających zarobić kupę kasy są w ostatnich latach niezwykle popularne. W Polsce seria wydawana jest przez Waneko, które ma w swojej ofercie także inne tytuły o nietypowych grach, takie jak Kakegurui czy Aniołowie zbrodni.

Turniej o wszystko

Przyjacielskie rozgrywki to wciągająca i pełna napięcia opowieść o grupie licealistów, których codzienność zostaje brutalnie zakłócona przez udział w tajemniczej i niebezpiecznej grze. Ta zgrana paczka przyjaciół, znająca się jeszcze z jednej klasy liceum, zostaje nagle uprowadzona i postawiona przed szokującym ultimatum — ich przyjaźń zostanie poddana ekstremalnej próbie, a stawką będą ogromne pieniądze. Z pozoru niewinna gra szybko zamienia się w psychologiczny pojedynek, w którym najcenniejsze wartości – zaufanie, lojalność i wzajemne oddanie – wystawione zostają na próbę. Pytanie tylko, czy obietnica łatwego zysku okaże się silniejsza niż więzy, które dotąd łączyły bohaterów?

Głównym bohaterem mangi jest najbiedniejszy z paczki przyjaciół-Yuuichi Katagiri. Chłopak żyje sam i ledwo wiąże koniec z końcem. To wyróżnia młodzieńca spośród kolegów z klasy, którzy żyją w dostatku. Dlatego też po kradzieży pieniędzy na klasową wycieczkę, wiele osób posądza bohatera o ten występek. Sprawa nie ma okazji się rozwiązać, bo Yuuichi wraz z czwórką najbliższych przyjaciół z klasy zostają uprowadzeni.

Na miejscu bohaterowie są wciągnięci w szereg gier, pozwalających jednemu z nich na spłatę gigantycznego długu i potencjalne zarobienie pieniędzy. Szybko okazuje się, że gry mają na celu skłócenie kolegów z klasy. Na domiar złego wygląda na to, że jeden z kompanów młodzieńca działa przeciwko zespołowi. Czy bohaterom uda się przetrwać wszystkie próby i pozostać kolegami?

Starcie wilków

Dziesiąty tom mangi Przyjacielskie rozgrywki kontynuuje temat więziennego pojedynku w wariacje gry w wilka/mafię. Zawodnicy są uwiezieni w specjalnym więzieniu i mają za zadanie ułożyć kosmiczną ilość klocków domino. Współpraca nie idzie i dochodzi do sabotażu ułożonych klocków. Do tego według zasad gry, ktoś posiada klucz pozwalający na ucieczkę. W efekcie tego zarobi się sporą kasę, a pozostali gracze będą mieli dług do spłacenia. Taka sytuacja sprawia, że sporo osób kombinuje. Nie jest łatwo przewidzieć, kto, co zrobi. Czy uda się wykryć wilka i ustawić wszystkie klocki domino? Może ktoś zdradzi resztę osób i ucieknie z kupą kasy? Yuuichi ma chyba jakiś plan na ogarniecie tej sytuacji, ale czy udział wrogów w rozgrywce nie uniemożliwi mu swobodne działanie?

Hazardowy rejs

Kolejnym etapem Przyjacielskich rozgrywek dla dorosłych jest wyprawa statkiem rejsowym. Na pokładzie bohaterowie muszą zmierzyć się z całą masą gier hazardowych. Paczka mistrza blefu będzie musiała stanąć naprzeciwko trzem innym ekipom w skomplikowanej grze podzielonej na dwie części. Pierwsza z nich rozgrywa się na statku i wymaga zarobienia odpowiedniej ilości kasy w grach hazardowych. Druga część jest jeszcze jedną wielką niewiadomą. Czy Yuuichi i kompani poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Sprawa szybko się komplikuje, bo główny bohater mangi Przyjacielskie rozgrywki jest wrogiem hazardu. Mistrz, który nauczył Yuuichiego wszystkich sztuczek zawsze przestrzegał przed hazardem i młody mężczyzna nie ma kompletnie do tego smykałki. Do tego seria niefortunnych zdarzeń odbija się na jego psychice. Czy kompani poradzą sobie bez człowieka, który jak dotąd był kluczem do ich sukcesu we wcześniejszych grach?

Nawalanka

Yuuichi nie jest w stanie brać udziału w hazardowych rozgrywkach. Do tego bohater jest kompletnie zagubiony. Dlatego kto inny z jego ekipy musi się podjąć walki. Jest to dosyć ryzykowne i prowadzi do nieprzewidywalnych rezultatów. Jednym z członków ekipy bohatera jest jego niedawny rywal i przeciwnik ze starcia w więziennej rozgrywce. Teraz to właśnie na nim spoczywa obowiązek zdobycia kasy, tak by drużyna mogła przejść do drugiej części hazardowej rozgrywki. Niezwykle sprytny chłopak przewyższa swoją inteligencją nawet Yuuichiego. Ma on jednak gigantyczną słabość, która może zostać wykorzystana przez inne drużyny. Czy młody chłopak poradzi sobie z przywodzeniem grupie w sytuacji, gdy dotychczasowy lider kompletnie się rozsypał?

Szachy 4D

Emocje sięgają zenitu. Szykuje się wielki pojedynek w Piotrusia, który zadecyduje nie tylko o sukcesie paczki, której przewodzi Yuuichi, ale także innych ważnych sprawach, które mają znaczenie nawet poza rozgrywkami. Bohater, który nie lubi hazardu, podejmuje się tej rozgrywki przeciwko mistrzowi sekty, który rzekomo posiada zdolność widzenia przyszłości. Stracie może być bardzo skomplikowane, bo przeciwnik zostawił na bohatera pułapkę i jeden z jego sojuszników może być zdrajcą działającym tylko po to by Yuuichi przegrał ten pojedynek. Czy specj od blefu, manipulacji i oszukiwania może wygrać w takiej sytuacji?

Od tego potyczki zależą dalsze losy bohatera w rozgrywkach. Dlatego będzie musiał dać on z siebie wszystko. Może przebiegły Yuuichi znajdzie sposób pokonania kogoś, kto widzi jego następny ruch?

Kombinuj!

Przyjacielskie rozgrywki to seria, której czytanie sprawia mi sporo frajdy. Scenariusze są tutaj zakręcone, postacie odjechane a całość jest tak przekombinowana, że twist goni za twistem. Sprawdza się to super i bardzo mnie angażuje. Trudno zgadywać, co dokładnie wydarzy się dalej, bo całość kręci się wokół podstępów pułapek i manipulacji. Dzięki temu całość jest bardzo ekscytująca, mimo że mamy do czynienia z małą ilością typowej akcji.

Klimat

Pod względem wizualnym Przyjacielskie rozgrywki prezentują się solidnie i utrzymane są w dość stonowanej, wyważonej estetyce. Rysunki nie epatują przesadną ekspresją ani przesytem detali, co w przypadku tej konkretnej opowieści działa zdecydowanie na korzyść. Styl graficzny, choć oszczędny, jest na swój sposób realistyczny – bohaterowie wyglądają zwyczajnie, scenerie przypominają znaną nam codzienność, a atmosfera ilustracji dobrze oddaje szkolne realia i miejskie otoczenie, w których osadzona jest akcja. Ten przyziemny charakter świata przedstawionego sprawia, że łatwiej uwierzyć w dramat rozgrywający się na oczach czytelnika, co w przypadku thrillera psychologicznego jest niezwykle istotne. Im bardziej świat przypomina naszą rzeczywistość, tym silniejszy efekt niepokoju – bo przecież wydarzenia podobne do tych z mangi mogłyby spotkać każdego z nas.

Przyjacielskie rozgrywki nadal są w formie

Kolejne cztery tomy mangi Przyjacielskie rozgrywki utwierdzają mnie w przekonaniu, że to bardzo solidna manga. Gry, w których biorą udział bohaterowie, są ciekawe, postacie całkiem fajnie napisane i całość ma bardzo dobry klimat. Formuła Przyjacielskich rozgrywek sprawdza się bardzo dobrze i jeśli ktoś lubi te wszystkie tytuły o tajemniczych grach i dziwnych organizacjach to na pewno warto zapoznać się z tą mangą.

Jeśli szukacie innych mang w szkolnych klimatach z elementem thrillera, to Kakegurui – Szał hazardu może być ciekawą opcją.

Za udostępnienie mangi dziękujemy wydawnictwu Waneko

Przyjacielskie rozgrywki

8.2

Fabuła

8.6/10

Kreska

8.0/10

Jakość wydania

8.0/10

Zalety

  • Ciekawe wątki
  • Pomysłowe rozgrywki
  • Solidny klimat