Zmęczony? Posłuchaj tekstu!
Getting your Trinity Audio player ready...

Chodzenie do szkoły bywa ciężkie. W instytucjach tego typu szybko powstaje nieformalna hierarchia i często przez przypadek przypisana jest do nas konkretna rola. Później trudno wyrwać się z tej pozycji i trzeba żyć z tym jak traktują nas inni. Ja miałem tyle szczęścia, że każda próba zrobienia ze mnie ofiary opłacona była minimalnym kosztem. Nie każdy jednak ma farta i czasem bywa ciężko. Dobrze wiedzą o tym bohaterowie mangi Kakegurui – Szał hazardu. W końcu muszą oni funkcjonować w świecie, gdzie okropne gry hazardowe decydują o pozycji w szkole.

Piguła

  • Nietypowa szkoła gdzie hazard jest najważniejszy,
  • bardzo dziwne i niebezpieczne gry,
  • walka o najwyższą stawkę.

Kakegurui – Szał hazardu to popularna manga autorstwa Homura Kawamoto z ilustracjami pochodzącymi od Tōru Naomury. Tytuł opowiada o losach uczniów pewnej szkoły, gdzie hazard jest najważniejszą rzeczą na świecie i to od niego zależy pozycja w szkole. Seria debiutowała w 2014 roku i doczekała się spin-offu o jednej z pobocznych postaci, adaptacji anime, serialu, filmów i gry wideo. W Polsce Kakeguru wydawane jest przez Waneko, które ma w swoim katalogu inne mangi, których bohaterami są uczniowie.

Człowiek kontra maszyna

Manga skupia się na trójce bohaterów z centralną pozycją tajemniczej Yumeko. Kolejne rozdziały trzech recenzowanych tomów. To różne gry hazardowe, których podejmuje się ta bohaterka. Dziewczynie nie zależy po prostu na wygranej i jej motywacja często jest niezrozumiała dla otoczenia. Yumeko opętana jest przez szał hazardu i gotowa jest podjąć się najbardziej szalonych i ryzykownych zakładów tylko po to, by zatracić się w grze o wszystko.

Podejście tego typu jest zagrożeniem dla hierarchii w szkole i całej struktury systemu, gdzie najbogatsi są na szczycie dzięki olbrzymim funduszom i ułatwionym sposobom oszukiwania swoich konkurentów. Dlatego nowa uczennica z miejsca staje się wrogiem szkolnej rady złożonej z dziwacznych uczniów pragnących sterować życiami swoich kolegów. Czy w takiej sytuacji musi dojść do konfliktu pomiędzy bohaterką a tymi, którzy wykorzystują hazard do trzymania pozycji i nie liczy się dla nich frajda?

W grupie raźniej

Z początku Yumeko pomaga chłopak o imieniu Ryota Suzui. Nastolatek ma dług wdzięczności u dziewczyny, bo dzięki jej pomocy przestał być „zwierzęciem” i spłacił swoje długi w szkole. Chłopak nie ma talentu do hazardu, jest nerwowy, ale zależy mu na swoich przyjaciołach i chce pomagać innym. Spora część akcji mangi jest obserwowana jego oczami kiedy stara się zrozumieć dziewczynę, w której ewidentnie się zauroczył. Ryota i Yumeko nie są kompletnie sami. Wraz z kolejnymi rozdziałami tytułu pojawiają się kolejni kompani. Zazwyczaj są to osoby pokonane przez bohaterkę w hazardowych pojedynkach. Są oni zaciekawieni przez jej osobowość lub widzą potencjał w wywróceniu szkolnego systemu do góry nogami.

Hazard

Kakegurui – Szał hazardu to manga w wariancie szkolnego thrillera koncentrująca się na hazardowych pojedynkach. Gry są pomysłowe, momentami dziwne i niezwykle niebezpieczne. W omawianych tomach pojawia się zakręcony konkurs talentów, poker o wszystko z kosmicznymi stawkami i zabawa w wieży z zagadkami, które wydają się nie mieć sensu. Czytanie o tych dziwacznych grach i poznawanie jak Yumeko radzi sobie ze wszystkimi problemami jest niezwykle satysfakcjonujące.

Walka o wszystko

Tomy 4-6 mangi Kakegurui – Szał hazardu są serią starć o wysoką stawkę. Yumeko mierzy się z kolejnymi członkami szkolnej rady, która chce ją zniszczyć na wszystkie możliwe sposoby. W pierwszej kolejności jest to starcie z gwiazdą muzyki pop, która chce zmusić Yumeko do zostania jej partnerką w duecie. Z pozoru wydaje się to ciekawą propozycją i wielką okazją. Jednak prawdziwy cel idolki jest niezwykle podły i sprowadza się do wykorzystywania innych dla sławy.

Później bohaterka stawia wyzwanie kolejnemu członkowi rady, by pokrzyżować jego niecne plany i dać mu nauczkę na temat bawienia się innymi. Na sam koniec mamy starcie z sekretarką rady, która nienawidzi Yumeko za zniszczenie jej spokojnego świata i to, że nowa uczennica zaintrygowała przewodnicząca rady. Bohaterka zdaje się być na celowniku wszystkich, a z jej charakterem i obsesją na punkcie hazardu nie odmawia ona żadnego wyzwania.

Ekscytacja

Jeśli chodzi o kreskę, to Tōru Naomura spisał się na medal. Panele są bardzo pomysłowe i całość jest narysowana w bardzo fajny sposób. Potencjalnie nudne sesje w różne gry są narysowane w bardzo dynamiczny i ciekawy sposób. Nie ma tutaj nudy, cały czas coś się dzieje, a twarze postaci są cudownie narysowane. Zwłaszcza ten szał hazardu, w jaki niektórzy popadają podczas rozgrywek. Twarze wyglądają wtedy jakoby były w trakcie niewyobrażalnej ekstazy, przez co całość ma lekko erotyczny podtekst.

Tytuł o ryzyku

Kolejne trzy tomy mangi Kakegurui – Szał hazardu utwierdzają mnie w przekonaniu, że to całkiem interesująca opcja. Choćby ze względu na to, że nie mam najmniejszego zainteresowania prawdziwym hazardem i nie kręci mnie ryzyko tego typu. Intrygująco jest czytać o ludziach zatracających się w swojej obsesji i ryzykujących wszystko dla chwili ekstazy. Z chęcią sięgnę po kolejne tomy tego cyklu i poznam inne, dziwaczne gry, z którymi zmierzy się Yumeko.

Za udostępnienie mangi dziękujemy wydawnictwu Waneko.

Kakegurui – Szał hazardu

8.1

Fabuła

8.0/10

Kreska

8.0/10

Jakość wydania

8.3/10

Zalety

  • Pomysłowa seria
  • Interesujące postacie

Wady

  • Może uczyć złych rzeczy?