Zmęczony? Posłuchaj tekstu!
Getting your Trinity Audio player ready...
|
Ten rok, 2023 rok w gamingu, to prawdziwa podróż do nostalgicznej przeszłości wielu graczy. Dla reszty, szczególnie młodszych amatorów gierkowania, ostatnie miesiące dały pewien obraz i wgląd w to, czym jarali się ich starzy koledzy. Id Software, we współpracy z Nightdive Studios oraz MachineGames, odświeżyli starego, dobrego Quake 2. Dorzucili 3 dodatki, wersję na Nintendo 64 oraz masę zawartości w formie cyfrowych grafik, przeglądarki modeli 3D, a także dwóch demek Quake 2 z lat 90. Wszystko to w 4K i lekko odświeżonej grafice. Cudo za małe pieniądze.
Czy jest tu miejsce dla Quake 2?
No właśnie. Czy w dobie współczesnych shooterów jest miejsce dla takiego starego piernika? Moim zdaniem jak najbardziej! Wiele elementów Quake 2 jest po prostu innych niż to, do czego przyzwyczaiły nas obecne strzelanki. Dla mnie było to naprawdę odświeżające doświadczenie i przyznam Ci się, że dawno tak dobrze się nie bawiłem przy FPS. Turbo szybka akcja, zbieranie apteczek, punktów pancerza, wielopoziomowe lokacje, masa ukrytych sekretów i ta „surowość broni”. Oj, to jest to!
Gdzie zagrać?
Quake 2 Remastered – dostępny jest na wszystkich wiodących platformach: PC, PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series S|X, Nintnedo Switch. Dostępne są opcje cross-platformowe. Gracze PC, którzy wcześniej kupili Quake 2 w podstawowej wersji, otrzymali darmowy upgrade.
To może kanapowy Coop?
Ha! Quake 2 wspiera kanapową kooperację na wszystkich platformach, na których został wydany. Tutaj ograniczeniem będzie liczba kontrolerów, jakie posiadasz, ewentualnie ograniczenia sprzętowe w liczbie obsługiwanych padów. Oczywiście kooperacja jest też możliwa w trybie online i to na różnych platformach! Jeśli posiadasz PS5 i chcesz ukończyć grę (lub postrzelać się online) z kumplem posiadającym Nintendo albo Xboxa – nic nie stoi na przeszkodzie! Chyba, że któryś z was ma wysokie pingi, to wtedy trudno…
Problem multiplayera
Potyczki multiplayer w Quake 2 mają jeden poważny problem. Serio jeden, bo wszystko inne jest tu super. Co dokładnie? Krzyżowanie platform dopuszcza granie konsolowców z PeCetowcami. Byłoby po prostu super, gdyby można było wprowadzić selekcję ze względu na urządzenia sterujące. Nie ważne, jak świetnym jesteś graczem w posługiwaniu się kontrolerem w FPSach, nie masz wielkich szans w starciu z myszką i klawiaturą.
Szczególnie w Quake 2, którego balans sterowania opiera się mocniej na fundamencie WSAD. Sterujesz tutaj „całą postacią”, a dopiero w drugiej kolejności precyzyjnie namierzasz myszką cel. Aby zobrazować to, co napisałem, muszę odnieść się do słusznie minionych lat i LAN Party sprzed co najmniej 20 lat. Podczas takich imprez zawsze byli obecni gracze Quake. Można było ich rozpoznać po potężnych podkładkach pod mysz. Latali potem z gryzoniem pół metra w jedną i metr w drugą stronę, aż na stanowisko kolegi obok. Zwykle Ci konkretni gracze najgłośniej hejtowali Unreal Tournament, który miał zupełnie inny profil poruszania i celowania.
O zawartości raz jeszcze
Co prawda już napisałem w pierwszym akapicie, ale dopowiem, co trzeba. W kompilacji Quake 2 otrzymujesz trzy dodatki:
- The Reckoning – nieskomplikowany dodatek, gdzie jako elitarny (bo jaki inny?!) żołnierz infiltrujesz obiekt Stroggów.
- Ground Zero – jako inny wojak masz za zadanie zniszczyć studnię grawitacyjną Stroggów.
- Call of the Machine – Nowy dodatek, gdzie zniszczysz machinę załamującą czasoprzestrzeń oraz stoczysz walkę z potężnym Strogg-Makerem.
Prócz dodatków, możesz zagrać w wersję Quake 2 na N64, która jest nieco inna od pierwowzoru. Jak to opisał Tomasz C-Boy, jest to „radosna twórczość”, no i chyba tyle opisu wystarczy. Do tego pełny multiplayer z kilkoma trybami rozgrywki, a także wspomniane wcześniej mniejsze dodatki.
Muszę przyznać, że jest bogato i naprawdę godnie. Ciężko się przyczepić do czegokolwiek. No, może poza tym multiplayerem z PeCetowcami, którzy psują nieco radosną zabawę. Nie chciałbym też zabrzmieć teraz bardzo źle, ja po prostu chciałbym mieć możliwość zagrania tylko z kolegami z padami…
Grę do testów dostaliśmy od polskiego oddziału Bethesdy :*