Zmęczony? Posłuchaj tekstu!
Getting your Trinity Audio player ready...

Lara Croft to jedna z największych ikon gier wideo. Dzisiaj może Tomb Raider nie znajdzie się na liście najpopularniejszych produkcji, ale nie da się przecenić wpływu tej serii i fenomenu, jaki opanował świat na kilka ładnych lat. Na pewne wiele osób zastanawia się jak powstała ta legendarna seria i jak narodziła się pierwsza dama gier wideo. Na wiele pytań o historię tego cyklu odpowiedzieć może książka Daryla Baxtera-Jak powstawał Tomb Raider. Czy pozycja ta zdradzi wszystkie sekrety na temat Lary?

Jak powstawał Tomb Raider to wydana w 2021 roku książka na temat powstawania dwóch pierwszych odsłon cyklu o przygodach Lary Croft. Daryl Baxter prezentuje w niej serię wywiadów z twórcami gier i różne anegdoty z okresu powstawania obu produkcji. W Polsce tytuł trafia w ręce fanów gier za sprawą wydawnictwa Open Beta. Ma ono w swojej ofercie ma sporo ciekawych pozycji związanych z legendarnymi markami jak Doom, GTA, Resident Evil czy Mortal Kombat.

Początki

Tytuł prezentuje nam wydarzenia towarzyszące projektowaniu legendarnego tytułu i pracy nad sequelem po zaskakującym sukcesie Tomb Raider. Książka zaczyna się od informacji na temat studia odpowiedzialnego za stworzenie przyszłego klasyka. Dowiadujemy się, w jakich okolicznościach powstało studio Core Design i jak wykładały pierwsze projekty młodej ekipy twórców. Jest to bardzo ciekawe spojrzenie na świat gier wideo sprzed ponad 30 lat i to jak branża wyglądała w Wielkiej Brytanii. Twórcy opowiadają o swoich wczesnych projektach i tym jak wiele działo się w branży z powodu ciągłych rewolucji technologicznych.

Jak powstawał Tomb Raider
Sporo anegdot o warunkach pracy twórców.

Wielkie wyzwanie

Tomb Raider to niezwykle ciekawy przypadek gry, która stała się rewolucyjnym projektem i sukcesem, którego nikt nie przewidział. Tytuł rozpoczął swój żywot z zaskakującego powodu. Szef studia Core był w Japonii i pokazano mu pierwsze PlayStation. Możliwości i moc tego systemu wymusiły na twórcach stworzenie czegoś więcej, spoza obszaru ich ekspertyzy.

Książka Jak powstawał Tomb Raider, przechodzi przez wszystkie etapy projektowania i tworzenia gry. Ukazuje także problemy i wyzwania, jakie czekały twórców. Rzeczy takie jak to, że devkit był, używany przez pewien czas przez inną ekipę w studiu sprawiły, że twórcy musieli czekać na swoją kolej. Do tego dochodzą problemy z nową technologią. Tym, że gra była zbyt duża i niektóre sekcje tytuły musiały zostać podzielone na mniejsze części tak by bez problemu ruszyć na konsolach.

Jak powstawał Tomb Raider
Promocja gier z Larą była bardzo ciekawa.

Do tego dochodzą także problemy z projektowaniem plansz. Wyzwania takie jak tworzenie sensownej fabuły i bossów, czy jak sprawić, być graczom nie zabrakło amunicji lub by nie wkurzali się zbytnio jeśli zginą pod koniec poziomu. Różne osoby maczające palce przy tym projekcie opisują dyskusje, spotkania i szalone pomysły, które przyczyniły się do powstania legendarnej gry.

Rozłam

Ciekawe jest także to jak po spektakularnym sukcesie pierwszej części wyglądają prace na sequelami. Tworzenie kontynuacji nie jest łatwe, zwłaszcza gdy gra jest maszynką do robienia pieniędzy. Dobrze udowodniają to wypowiedzi byłych członków Core Design. Dowiadujemy się o pewnych konfliktach i zderzeniach pomiędzy twórcami, osobami kreatywnymi, a tymi, którzy tylko liczą pieniądze. To tłumaczy, dlaczego późniejsze odsłony cyklu Tomb Raider wyglądają tak, a nie inaczej.

Jak powstawał Tomb Raider

Ciekawa forma

Książka Jak powstawał Tomb Raider, ma formę połączonych ze sobą fragmentów wywiadów, gdzie twórcy gry omawiają te same tematy. Dzięki temu całość przypomina trochę dialog pomiędzy poszczególnymi osobami. Jest to fajne, bo często występują drobne różnice w tym jak dana chwila czy sytuacja została zapamiętana przez konkretne jednostki. Całość jest przy okazji bardziej żywa i nie jest tylko suchym przytaczaniem faktów i jakichś anegdot wyczytanych w sieci. Zwłaszcza że autor osobiście przeprowadzał wywiady z twórcami

Za krótka?

Książka Jak powstawał Tomb Raider nie należy do najdłuższych pozycji, jakie miałem okazję czytać. Tytuł liczy sobie 151 stron. Wynika to z tego, że autor koncentruje się tylko na początkach legendarnej serii. Daryl Baxter przeprowadził wywiady z twórcami oryginalnej gry i koncentruje się na tym jak ona powstawała. Ma to sens i pozycja spełnia swoje zadanie. Szkoda tylko, że brak tutaj ciągu dalszego. Bowiem perypetie cyklu Tomb Raider są niezwykle ciekawe. W końcu to seria, która przeżyła sporo wzlotów i upadków i przez te 30 lat , w życiu Lary działo się sporo.

Jak powstawał Tomb Raider
Są nawet informacje o tym jak cykl stał się konsolowym ekskluzywem Sony.

Kończąc czytać Jak powstawał Tomb Raider, miałem ochotę na więcej i chciałem poznać koleje rozdziały tej sagi. Jak wyglądało powstawanie kolejnych tytułów? Dlaczego przejście do epoki PS2 było dla tej marki tak bolesne? No i jak to było gdy Lara Croft trafiła w ręce innego studia? Mam nadzieję, że w przyszłości pojawi się pozycja koncentrująca się na dalszych losach tej marki i poznamy odpowiedzi na wiele pytań fanów.

Udana wyprawa archeologiczna

Książka Jak powstawał Tomb Raider to solidna pozycja z masą ciekawostek i bardzo fajną formą. Wywiady z twórcami dają ciekawy obraz tworzenia produkcji. Jak to wyglądało przed epoką gigantycznych korporacji i myśleniu tylko o wyciskaniu kasy z graczy. Możemy poczytać o tym jak grupka ludzi współpracuje ze sobą i eksperymentuje, by stworzyć coś zupełnie nowego. Daryl Baxter odwalił kawał dobrej roboty i udało mu się napisać coś naprawdę ciekawego. Ze swojej strony mogę śmiało polecić Jak powstawał Tomb Raider każdemu zainteresowanemu tworzeniem gier wideo.