Za oknem upał, a my w pocie czoła przygotowaliśmy kolejny epizod Podcastu Trigger. Co w dzisiejszym, nieco ponad godzinnym, nagraniu? Sporo. A w tym powrót do nieco bardziej ambitnej publicystyki, czyli rozmowa o Punkach, ale nie o grupie subkulturowej jako takiej, tylko o stylach, trendach i nurtach popkultury. Motyw przewodni to Dieselpunk, który zdefiniowany został w… 2002 roku, przez grę planszową. Ale jak to?
Children of the Sun – Dieselpunk na 100%
W 2002 roku, Misguided Games wydało grę, Children of the Sun. Twórcy, prócz normalnych problemów z całym gamedesignem, mieli mały kłopot z przypisaniem swojego dzieła do istniejących definicji, ram czy stylistyki. Dlaczego? Zamienili w swojej grze siłę pary, znaną z Steampunka, na silniki spalające ropę. Po nitce do kłębka, tak powstał Dieselpunk, który obecnie definiuje wiele obecnych i starszych dzieł kultury (w rozumieniu całościowym). Bo wiecie, takie Star Wars, to w gruncie rzeczy też Dieselpunk ;). W naszym podcaście staramy się uściślić obecne określanie Punków, których, przez ostatnie lata, sporo się namnożyło. Podajemy przykłady i ramy czasowe oraz zasady, którymi się rządzą.
Nowości gamingowe
Prócz tematu głównego, opowiadamy o trzech grach, które wpadły w nasze ręce. Kolejno będą to:
1. Crash Team Racing: Nitro Fueled ogrywany przez Tomka (C-Boy) na PlayStation 4. Czy nostalgia i powrót znanych motywów sprzed lat to, wszystko na co czekał? A może Mario Kart nadal nie ma sobie równych? Będzie trochę mojego (Coati) marudzenia, bo ja zawsze marudzę, a tak skrycie, to mi się nawet podoba.
3. Sinking City otrzymane od CDP w dobrej wierze obiektywnego przetestowania na PS4. W nagraniu sneak peak pełnej recenzji, której publikacja już, tuż (Kiedy piszę te słowa, właśnie montuje się audio). Nadmienię tylko, że ów tytuł to typowe „love or hate”- nie ma nic pomiędzy.
4. Judgment, czyli ostatni omawiany, ogrywany tytuł. Taka Yakuza tylko po drugiej stronie barykady, z masą smaczków, ciekawą fabułą oraz godzinami zabawy w znanym stylu. Wstępna opinia na, podstawie wersji azjatyckiej przygotowana przez… Tomka (Danteveli), który łączy się z nami z serca Chin (stąd pewne problemy z łącznością).
Cyberpunk, Dieselpunk, Steampunk i wiele więcej
Wracając do serca naszego podcastu, czyli głównego tematu. Cała historia z jego realizacją to dosyć pokrętne pasmo poprzedzających wydarzeń. Z jednej strony prezentacja rodzimego Cyberpunka 2077 i cały związany z nią hype, a z drugiej masa przeróżnych informacji, odniesień i często zdezaktualizowanej wiedzy. Bo szczerze pisząc, kiedy przeglądałem 9gag, na przerwie w pracy, i znalazłem poniższą grafikę, to nie maiłem pojęcia, jak bardzo nie jest ona aktualna. Tak jak wspomniałem na początku – w nagraniu przedstawiamy obecny stan definicji, jaki ustalany jest przez prężnie działającą scenę, skupiającą wokół siebie artystów, pisarzy, a nawet projektantów mody i sztuki użytkowej.

Więcej?
Jeśli zainteresował was omawiany temat Dieselpunka, to zapraszam do dyskusji na naszym Facebookowym Fanpage, Instagramie, czy na naszym kanale Discord. Chciałbym również przypomnieć w tym miejscu o jednym z naszych starszych Podcastów o dystopiach w grach, które były omówione razem z Mateuszem Papisem z konsolowe.info. Uściślając i jak się sami dowiedzieliśmy podczas researchu – „Dystopie”, to w większości Dark Dieselpunk. Zainteresowani?
[…] co ma do powiedzenia z pierwszej ręki. Przy okazji zachęcam do zapoznania się z podcastem, gdzie rozmawiamy na temat Punków wszelkiej maści – od retropunka, poprzez dieselpunka do cyberpunka. […]